Sökning: "Lundberg Sterner"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Lundberg Sterner.
1. Ett – två – oj, oj jättemånga! : En studie i förskoleklass om tidiga insatser i matematik med fokus på taluppfattning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : En god taluppfattning är grundläggande för förståelse i matematik. Forskning (Lundberg & Sterner, 2009; Sayers, Andrews & Björklund Boistrup, 2016) visar på hur viktig barns tidiga matematiska kunnande är för goda skolframgångar i matematik i grundskolan samt att tidiga insatser i matematikundervisningen verkar främjande för elevers matematiska utveckling. LÄS MER
2. Hjälp i tid : En kvantitativ studie i hur värmländska klasslärare följer upp elevers matematikutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Sammanfattning Lärares kompetens att genomföra kartläggningar som ger vägledning för fortsatta pedagogiska insatser är en avgörande faktor för att kunna förebygga, avhjälpa och lindra matematiksvårigheter (Lundberg & Sterner, 2009). Syftet med studien är att få en bild av hur klasslärare för årskurserna 1-3 i Värmland går tillväga när de kartlägger och följer upp elever i matematiksvårigheter. LÄS MER
3. Språkstörning : en pedagogisk utmaning
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Föreliggande examensarbete handlar om elever med diagnosen språkstörning. Syftet medden här studien är att få ökad kunskap genom att utforska nio pedagogers erfarenheter i attstödja lärandet hos dessa elever. För att uppnå syftet har arbetet riktats in mot följandefrågeställningar:1. LÄS MER
4. Pedagogisk kartläggning i matematik : en kvalitativ studie av specialpedagogers tillvägagångssätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Abstrakt En avgörande faktor för att kunna förebygga, avhjälpa eller lindra matematiksvårigheter är ifall pedagoger har kompetens att genomföra en kartläggning, som ger vägledning för fortsatta pedagogiska insatser (Lundberg & Sterner, 2009). Med detta som utgångspunkt var syftet med studien att undersöka yrkesverksamma specialpedagogers syn på kartläggning och yngre elevers räknesvårigheter samt hur de går till väga vid en pedagogisk kartläggning i matematik. LÄS MER