Sökning: "Lundberg Sterner"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Lundberg Sterner.

  1. 1. Ett – två – oj, oj jättemånga! : En studie i förskoleklass om tidiga insatser i matematik med fokus på taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Christine Shrives; Charlotte Fransson; [2017]
    Nyckelord :Mathematics; number sense; intervention; intensive tuition; preschool class; matematik; taluppfattning; intervention; intensivundervisning; förskoleklass;

    Sammanfattning : En god taluppfattning är grundläggande för förståelse i matematik. Forskning (Lundberg & Sterner, 2009; Sayers, Andrews & Björklund Boistrup, 2016) visar på hur viktig barns tidiga matematiska kunnande är för goda skolframgångar i matematik i grundskolan samt att tidiga insatser i matematikundervisningen verkar främjande för elevers matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. Hjälp i tid : En kvantitativ studie i hur värmländska klasslärare följer upp elevers matematikutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Carina Paulsson; [2012]
    Nyckelord :kartläggning; matematiksvårigheter; specialundervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Lärares kompetens att genomföra kartläggningar som ger vägledning för fortsatta pedagogiska insatser är en avgörande faktor för att kunna förebygga, avhjälpa och lindra matematiksvårigheter (Lundberg & Sterner, 2009). Syftet med studien är att få en bild av hur klasslärare för årskurserna 1-3 i Värmland går tillväga när de kartlägger och följer upp elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  3. 3. Språkstörning : en pedagogisk utmaning

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gun Niklasson; [2011]
    Nyckelord :inkludering; lärandemiljö; läsinlärning; språkstörning;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete handlar om elever med diagnosen språkstörning. Syftet medden här studien är att få ökad kunskap genom att utforska nio pedagogers erfarenheter i attstödja lärandet hos dessa elever. För att uppnå syftet har arbetet riktats in mot följandefrågeställningar:1. LÄS MER

  4. 4. Pedagogisk kartläggning i matematik : en kvalitativ studie av specialpedagogers tillvägagångssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Anna Uddbom; Ulrika Conradsson; [2011]
    Nyckelord :pedagogical mapping; mapping tools; special pedagogues efforts; difficulties in arithmetic; number sense; pedagogisk kartläggning; kartläggningsverktyg; specialpedagogens insatser; räknesvårigheter; taluppfattning;

    Sammanfattning : Abstrakt En avgörande faktor för att kunna förebygga, avhjälpa eller lindra matematiksvårigheter är ifall pedagoger har kompetens att genomföra en kartläggning, som ger vägledning för fortsatta pedagogiska insatser (Lundberg & Sterner, 2009). Med detta som utgångspunkt var syftet med studien att undersöka yrkesverksamma specialpedagogers syn på kartläggning och yngre elevers räknesvårigheter samt hur de går till väga vid en pedagogisk kartläggning i matematik. LÄS MER