Sökning: "Lunds universitet Musikhögskolan i Malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 601 uppsatser innehållade orden Lunds universitet Musikhögskolan i Malmö.

  1. 1. Strukturen på individuella pianolektioner - En intervjustudie med fokus på pianoundervisningen inom den klassiska musikgenren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Andrijana Dimitrievska Rokvic; [2023]
    Nyckelord :individuell undervisning; piano; pianoskolor; pianoundervisning; undervisningsmetoder.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie utforskar jag mitt intresseområde vilket är pianoundervisning inom den klassiska musikgenren på ett mer ingående sätt. Syftet med denna studie var att undersöka hur fem pianolärare, verksamma i fyra olika länder, strukturerar sina pianolektioner. Studiens fokus låg på grundskolor inom musik med klassisk inriktning. LÄS MER

  2. 2. Den samtida och framtida brassbandskompositionen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Daniel Möllås; [2023]
    Nyckelord :musik; komposition; brassband; teststycke; musikalisk tolkning; induktiv ingång; hermeneutisk spiral; music; composition; brass band; test piece; musical interpretation; inductive approach; hermeneutic spiral; Performing Arts;

    Sammanfattning : Den samtida och framtida brassbandskompositionen" är ett examensarbete som syftar till att, utifrån ett tonsättarperspektiv, undersöka musik som är komponerad för brassbandstävlingar och identifiera de komponenter som behövs i både komposition och instrumentation för att skapa såväl en konstnärlig produkt som tävlingsförutsättningar. För att genomföra detta har författaren Daniel Möllås - tillika kompositionsstudent på Diplomprogrammet (Master II) vid Musikhögskolan i Malmö - besökt sju olika brassbandstävlingar i fem europeiska länder för att dels ta del av olika sorters tävlingsmusik, dels sätta in dem i de olika sammanhang som uppstår utifrån hur tävlingarna arrangeras på dessa platser. LÄS MER

  3. 3. En kulturskola för alla? En intervjustudie om tillgänglighet för och inkludering av personer med kognitiva och/eller intellektuella funktionsvarianter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sofia Svärd; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; Kultur; kulturskolan; Musikundervisning; Tillgänglighet; Accessibility; Culture; Inclusion; Music education; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kulturskolan är den största offentliga satsningen på barnkultur som finns i Sverige (Kulturskolerådet, 2023). Visionen som beskrivs på Kulturskolerådets (u.å.) hemsida är likvärdiga möjligheter för utveckling genom kulturutövande för alla barn och unga. LÄS MER

  4. 4. Women in Music - Are they absent from Western Music History?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Inês Carolina Batista Paiva; [2023]
    Nyckelord :Women; Music History; Composers and Performers; Feminism; Gender Equality; Performing Arts;

    Sammanfattning : Are women absent from Western Music History? This is a question of an apparent and easy answer; however, the reality differs. This issue prevails and only started to be discussed more seriously in recent years, since feminism has been a current on-going discussion through the world. LÄS MER

  5. 5. ”Det kändes mer som att vi var ett band …” : Elevperspektiv på kamratrespons i ensembleundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Max Nordström; Malin Näslund; [2023]
    Nyckelord :ensembleundervisning; feedback; gymnasieskolan; kamratbedömning; kamratrespons; lärande; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; ensemble lessons; high school; learning; peer assessment; peer response; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The interest in conducting this study arises from our thoughts and findings from two main areas. Firstly, our positive experiences from peer response in other subjects than music, and secondly, our positive experiences from playing in bands where the feedback between members plays a key role. LÄS MER