Sökning: "Lunds universitet författarskola"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lunds universitet författarskola.

  1. 1. Närhet i dold jag-berättelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Författarskolan

    Författare :Axel Smith; [2014]
    Nyckelord :Dold jag-berättelse Perspektiv Tredjeperson Berättartekniska metoder Huvudhoppande Headhopping Fokalisator Författarskola Schack; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : En vanlig uppfattning är att läsaren kommer närmare huvudkaraktären i texter med förstapersonsperspektiv än i tredjeperson. Uppsatsen resonerar kring vilka berättartekniska metoder som är orsak till denna ståndpunkt, och om dessa går att använde även för att komma nära huvudkaraktären i tredjeperson. LÄS MER

  2. 2. Författaracceleratorn. Analys av det egna skrivandet och arbetsprocessen under min tid på Författarskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Författarskolan

    Författare :Erik Rudvall; [2014]
    Nyckelord :Författarskola; Författarskolan vid Lunds universitet; LUFS; författarutbildning; skrivutbildning; skrivarutbildning; skrivande; kreativitet; kreativt skrivande; skrivprocess; synopsis; treatment; roman; manus; handledare; handledning; respons; responsmall; redigering; Sörängen; Sörängens skrivarlinje på distans; Skrivarlinjen på distans; Skrivarakademin; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Att gå en författarutbildning är på många sätt en välsignelse och en rikedom. Men kanske inte i första hand på det sätt som åtminstone jag föreställde mig i förväg: genom att ”lära sig” hur man skriver. För det gör man inte. LÄS MER

  3. 3. Skrivandet+och+utbildningen. En studie av skrivprocessen inom författarskolans ramar.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Författarskolan

    Författare :Lo Söllgård; [2013]
    Nyckelord :Skrivprocess; kreativt skrivande; konstnärlig utbildning; författarskola; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I uppsatsen ställs frågan: ”Vilka delar av skrivprocessen ryms inom utbildningen på Lunds universitets författarskola?” Svar söks genom att arbetet med det skönlitterära skrivprojekt Buren (Söllgård, 2013) sätts i relation till en diskussion kring skrivprocessen. Slutsatsen är att författarskolan kan spela en avgörande roll i de delar av skrivprocessen som handlar om kunskap om text och skrivandets hantverk, men också i den del av skrivprocessen som kräver ifrågasättande av textens bärande idé. LÄS MER