Sökning: "Lust att lära No"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Lust att lära No.

  1. 1. Matematik, ett huvudämne, viljan och oviljan till det : Vilka faktorer påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Alyeh Khazaiee; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; encouragement; teaching method; education system; motivation; Matematik; uppmuntran; undervisningsmetod; utbildningssystem; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie är en litteraturstudie med syfte att undersöka vilka faktorer som påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik för att nå målen enligt läroplanen. En positiv upplevelse av matematik kan höja elevens lust, vilja och motivation till matematik. LÄS MER

  2. 2. Särskild begåvning : Alla elevers rätt till en livslång lust att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Evelina Linde; Ebba Fellinder; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; pedagogik; särskild begåvning; samhällsorienterade ämnen; undervisning;

    Sammanfattning : This thesis aims to illustrate the didactical challenges with giftedness. The research questions for the thesis are “what definitions of giftedness has research developed?” and “how can gifted children be supported within social science subjects?”. The method of the thesis is a literature research strategy. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i naturvetenskapliga ämnen : En undersökning om inom vilka områden några lärare i F-6 erbjuder eleverna undersökande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Annica Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Undersökande arbetssätt; naturvetenskapliga ämnen; F-6.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få kunskap om hur lärare i F-6 använder undersökande arbetssätt i No-undervisningen, de möjligheter och utmaningar de ser med detta samt hur ofta lärarna erbjuder eleverna att arbeta undersökande. För att uppnå syftet intervjuades sex lärare om inom vilka områden de använder undersökande arbetssätt, vilka möjligheter och utmaningar de ser, vilka förutsättningar som finns i de skolor där lärarna arbetar samt hur mycket tid av undervisningen som ägnas åt undersökande arbetssätt. LÄS MER

  4. 4. Stäcka eller väcke ett lustfyllt lärande? - En kvalitativ studie kring lärares erfarenheter och uppfattningar kring ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och beskriva några lärares erfarenheter av och uppfattningar om ett lustfylltlärande i NO-undervisningen. Mina forskningsfrågor var Hur främjar lärarna ett lustfyllt lärande hos eleverna iNO-undervisningen? samt lärarnas uppfattningar om; Hur stäcks ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? Hurväcks ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? Hur bevaras ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen?För att undersöka och besvara mitt syfte och mina forskningsfrågor med en kvalitativ ansats har jag genomförtdjupintervjuer med fyra verksamma NO-lärare i grundskolans tidigare år (årskurs -6). LÄS MER

  5. 5. En studie i visuell kommunikation : applicerad på Linnés Orangeriträdgård

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Josefina Erlandsson; [2013]
    Nyckelord :Information; budskap ; format; koncept; layout; form; skyltar;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som behandlar begreppet Visuell Kommunikation. Ämnet har begränsats genom att denna uppsats främst ta upp kommunikationsformen ur en landskapsarkitekts perspektiv. Examensarbetet är uppdelat i två delar; Del I är en litteraturstudie; Del II är en applikation. LÄS MER