Sökning: "Lusten att lära-med fokus på matematik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Lusten att lära-med fokus på matematik.

  1. 1. Hur arbete med problemlösning kan påverka elevers motivation : En intervjustudie med verksamma lärare på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Frykensjö; [2017]
    Nyckelord :Motivation; primary school; problem solving; teacher; Motivation; lågstadiet; problemlösning; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbete med problemlösning, på lågstadiet, kan inverka på elevers motivation till att lära matematik. Denna studie undersöker hur lärare uppfattar och ser på hur elevers motivation till att lära matematik påverkas genom arbete med problemlösning. LÄS MER

  2. 2. Artefakter, modes och semiotiska resurser vid introduktion av matematiklektioner i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ahdia Asad Kandastar; Peggy Stenius Johnson; [2017]
    Nyckelord :Semiotiska resurser; multimodalt perspektiv; modes; teckensystem; artefakter; sociokulturellt perspektiv; lektionsintroduktion; matematik och lärande.;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan betonar att skolan ska främja elevers utvecklinggenom att använda varierade arbetsformer samt ett varierat innehåll. Skolverkets forskningsrapport; Lusten att lära – med fokus på matematik (2001–2002) skriver att en varierad undervisning är viktig i matematik. LÄS MER

  3. 3. Matematikverkstad : -ett förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Kristin Kämpenberg; [2009]
    Nyckelord :Mathematical Work Shop; mathematics; teaching; matematikverkstad; matematik; pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats har sin bakgrund i fem ord som kan ses som en kort sammanfattning kring vad matematikundervisningen bör innehålla enligt Lpo94 och kursplanen för matematik. Där står att matematik bör pratas, undersökas, upplevas, skapas och utforskas. LÄS MER

  4. 4. Ämnesintegrerat arbete i matematik : En studie hur lärare i årskurs 1-5 arbetar ämnesintegrerat med matematik

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Veronica Johansson; Kjersti Holmer; [2006]
    Nyckelord :Matematik; Ämnesintegrering; Tema;

    Sammanfattning : Redan i 1970-talets läroplan rekomenderades samverkan mellan ämnen. I Lusten att lära med fokus på matematiken (Skolverkets rapport nr 221)skriver de att matematiken sällan ingår i ämnesövergripande arbeten trots att det i Lpo 94 står att eleverna skall få möjlighet till ett sådant arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. Hur upplever elever matematik? En studie av uppfattningar om matematik hos elever i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Matematiska institutionen

    Författare :Madeleine Järvstråt; [2004]
    Nyckelord :Mathematics; Skolmatematik; uppfattningar; behov; intresse; attityder; motivation; meningsfullhet; självförtroende och ångest; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Jag ville få en större förståelse för varför det är så många elever som anser att matematik är ett tråkigt ämne. Frågeställningarna som detta arbete har fokuserats kring är elevernas uppfattningar och attityder om matematik och vad det är som gör dem motiverade i ämnet. LÄS MER