Sökning: "Lyssna på barnet"
Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden Lyssna på barnet.
1. ICKE-FARMAKOLOGISKA OMVÅRDNADSÅTGÄRDER SOM MINSKAR BARNS RÄDSLA OCH SMÄRTA VID NÅLRELATERADE PROCEDURER
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Nålrelaterade procedurer är mer vanligt förekommande i barndomen än i vuxen ålder. Många barn förknippar nålstick med rädsla och smärta, vilket kan resultera i ett vårdlidande som går att motverka med evidensbaserade farmakologiska och ickefarmakologiska omvårdnadsåtgärder. LÄS MER
2. När ska vi börja lyssna på barnen? : Barnets åsikt i umgängestvister och hur den framställs i domstolsbeslutet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning barnets åsikt får betydelse i umgängesfrågor i domar där barnet inte vill ha umgänge. Barn har rätt att uttrycka sina åsikter i umgängesfrågor men tidigare forskning belyser att alla barn inte får sin röst hörd och att deras åsikt inte blir respekterad. LÄS MER
3. “Jag tycker att det är en konst att kunna samtala medbarn och göra dem delaktiga” : En kvalitativ intervjustudie om LSS-handläggares upplevelse av hur barn somomfattas av LSS får sin självbestämmanderätt beaktad i enskilda beslut.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka LSS-handläggares upplevelse av hur barn somomfattas av LSS får sin självbestämmanderätt beaktad i enskilda beslut. Upplevelsernainnefattar det praktiska arbetet kring lagstiftning samt att ta hänsyn till barnets tankar ochåsikter. Uppsatsen bygger på intervjuer med sex LSS-handläggare. LÄS MER
4. Pedagogers bemötande för att stärka barnens självkänsla : En intervjustudie om hur pedagogerna i förskolan uppmärksammar och stärker barns självkänsla
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur pedagoger i förskolan beskriver på vilka sätt de uppmärksammar och stärker barns självkänsla i förskolan. Metoden som används i studien är kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med totalt sex pedagoger i förskolan. LÄS MER
5. Från dagisfröken till förskollärare : Förskollärares berättelser om ett förändrat uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Den svenska förskolan som institution började på 1800-talet med barnkrubban där fokus var omsorg. Genom åren förändrades institutionen och 1998 blev det förskola med fokus på omsorg och undervisning som en helhet. LÄS MER