Sökning: "Lyssna på barnet"

Visar resultat 16 - 20 av 87 uppsatser innehållade orden Lyssna på barnet.

  1. 16. En livsberättelse om skolgången för en person med PAN

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helén Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Livsberättelse; PANS; PANDAS; skolgång; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractSandberg, Helén (2020). En livsberättelse om skolgången för en person med PANS. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 17. ”Det ser inte ut som att det andra barnet vill att du är så nära nu” : Fem förskollärares beskrivningar av integritetsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Elin Söderholm; Elin Vestling; [2020]
    Nyckelord :boundary setting; norms; physical integrity; preschool; preschoolteacher; fysisk integritet; förskola; förskollärare; gränssättning; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen kring hur förskollärare anser att de arbetar med barns fysiska integritet i förskolan. Studien har genomförts genom att använda oss av strukturerade intervjuer, där fem förskollärare intervjuades. LÄS MER

  3. 18. Kvinnors erfarenheter av vården vid förlossningsdepression : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Julia Lindgren; Elin Herlitz; [2020]
    Nyckelord :Postpartum depression; Care; Postpartum; Womens experiences; Förlossningsdepression; Omvårdnad; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund   Förlossningsdepression är en sjukdom som drabbar 8 till 15 procent av alla kvinnor efter förlossningen. Detta kan leda till långvariga konsekvenser för både kvinnan och barnet. För många kvinnor kan hjälpsökandeprocessen vara svår, vilket leder till att flertalet inte får den vård de behöver. LÄS MER

  4. 19. Fiffig värde(full)pedagogik i förskolan : Hur uttrycker pedagoger att barn lär sig normer, värden och regler i samspel med andra på förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Michaela Wittefeldt; Karin Stedt; [2019]
    Nyckelord :Värdepedagogik; värdefull; normer; värden; moral; etik; sociala regler; regler; sociokulturell; samspel; pedagogik; förskola; barn; scaffolding; stöttning; appropriering; proximala utvecklingszonen; artefakt; mediering; fiffig kompis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vad värdepedagogik är och hur pedagogerna uttrycker att de lär ut värdepedagogik i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Värdepedagogik är att kunna samspela med varandra så att alla mår bra och att lära sig att bli en god samhällsmedborgare. LÄS MER

  5. 20. "Hur får jag kontakt med dig?" : en kvalitativ studie om kommunikation och samspel mellan förskollärare och förskolebarn

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Michaela Lancing; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; samspel; relationer; förskollärarens förhållningssätt; lyssna; sociokulturellt perspektiv; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärarens syn på kommunikationens och samspelets betydelse i mötet med förskolebarn. Den avser att undersöka vad det finns för möjligheter och om det finns några hinder för kommunikation och samspel. LÄS MER