Sökning: "Lyssna på barnet"

Visar resultat 6 - 10 av 87 uppsatser innehållade orden Lyssna på barnet.

  1. 6. Barns inflytande inom den pedagogiska verksamheten i förskolan : En kvalitativ studie om barns rätt till inflytande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Karlsson; Josefine Magnusson; [2022]
    Nyckelord :barns inflytande; delaktighet; demokrati; förskola; barnperspektiv; barns perspektiv; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Pedagoger ska arbeta utifrån barns inflytande i förskolan. För att barn ska kunna växa och bli demokratiska medborgare behöver de få sin röst hörd. Detta understryks i Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018), Skollagen (2010) och Barnkonventionen (2009). LÄS MER

  2. 7. Barns rätt att höras men också bli hörda inom socialtjänsten : En studie om socialsekreterares arbete med barns delaktighet

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Emma Mucibabic; [2022]
    Nyckelord :Childrens participation; Social services; Child welfare investigation; Child welfare; Barns delaktighet; Socialtjänst; Barnavårdsutredning; Social barnavård;

    Sammanfattning : ”Barnets rätt att bli hörd gäller alla barn. ... LÄS MER

  3. 8. Förskollärares syn på barns inflytande och delaktighet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Lundberg; [2021]
    Nyckelord :inflytande; delaktighet; förskola; förhållningssätt; påverka;

    Sammanfattning : Barn har rätt till inflytande och delaktighet. Denna rättighet finns inskriven i Barnkonventionen- FN:s konvention om barnets rättigheter, likaså i förskolans läroplan. Förskolan skall fostra demokratiska medborgare, detta gör vi genom att visa barnen att deras röst är viktig. LÄS MER

  4. 9. Barns röster är viktiga : Pedagogers erfarenheter av arbete med delaktighet och barns perspektiv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Kärvås; Pam Synnergren; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Barns perspektiv; Förskola; Barnsyn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares och barnskötares erfarenheter om deras uppfattningar kring hur barns delaktighet och perspektiv kan få synliggöras i verksamheten på förskolan. Denna studie genomförs för att bidra med ytterligare kunskap, då det finns en begränsad forskning kring de yngsta barnens delaktighet och perspektiv i förskolan. LÄS MER

  5. 10. ”Nu har ni varit så bråkiga, så nu blir det inte det här…” : En studie om barns oönskade beteenden bestraffas av pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jinan Cheaib; [2021]
    Nyckelord :Behaviorismen; bestraffning; förskola; oönskade beteenden;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om pedagoger bestraffar barns oönskade beteenden i förskolan, samt vilken påverkan det kan ha på barnet utifrån ett behavioristiskt perspektiv. För att besvara syftet och frågeställningarna som är Hur ser pedagoger på bestraffning? Vilka beteenden hos barn ses som oönskade utifrån pedagogers perspektiv? Vad anser pedagoger bestraffning har för konsekvenser på barn i förskolan? kvalitativa intervjuer användes där tre förskollärare som jobbar i tre olika förskolor intervjuades. LÄS MER