Sökning: "MÅNDAGSEFFEKT"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet MÅNDAGSEFFEKT.

  1. 1. Hur kan val av dag påverka underprissättningen på svenska börsintroduktioner?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rikard Bilger; André Karlsson; [2017]
    Nyckelord :veckodagseffekt; måndagseffekt; kalendereffekt; börsintroduktioner; IPOs; underprissättning;

    Sammanfattning : Den här studien använder förstadagsavkastning på börsintroduktioner från Nasdaq OMX Stockholm, First North, NGM MTF och Aktietorget för perioden februari 2007-april 2017. Data från totalt 307 börsintroduktioner användes för att undersöka om det förekommer en veckodagseffekt på förstadagsavkastningen för svenska börsintroduktioner. LÄS MER

  2. 2. I morgon blir det börsfall! : En studie om hur olika börser påverkar varandra i fördröjning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Malin Molin; Stefan Koch; [2012]
    Nyckelord :Anomaly; anomalies; day-of-the-week effect; weekend effect; index; correlation; S P 500; OMXS 30; effective market hypothesis; Anomali; anomalier; veckodagseffekt; måndagseffekt; index; korrelation; S P 500; OMXS 30; effektiva marknadshypotesen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Imorgon blir det börsfall! En studie om hur olika börser påverkar varandra i fördröjning. Seminariedatum: 28 maj, 2012 Ämne/kurs: FEK 61-90 Kandidatuppsats i Corporate Finance, 15 poäng  Författare: Stefan Koch, Malin Molin Handledare: Hans Mörner Examinator: Kent Sahlgren Nyckelord: Anomali, anomalier, veckodagseffekt, måndagseffekt, index, korrelation, S&P 500, OMXS 30, effektiva marknadshypotesen Syfte: Att undersöka ifall en eventuell anomali på det svenska OMXS 30 indexet eller det amerikanska S&P 500 ger en effekt på nästföljande dag på det motsatta indexet. LÄS MER

  3. 3. Anomalier på den svenska aktiemarknaden 1996-2004 - en branschanalys av veckodagseffekten

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Viktor Eriksson; Len Albertsson; Henrik Lundberg; [2005]
    Nyckelord :anomali; veckodagseffekt; måndagseffekt; regression; bransch; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Undersökningen av veckodagseffekten på den svenska aktiemarknaden utifrån en branschindelning visar att den ineffektivitet som Claesson beskriver 1987 inte längre kan påvisas. I ett enkelt t-test utmärker sig torsdagen mest genom att ha störst skillnad i spridning mellan under- och överavkastning. LÄS MER