Sökning: "Människocentrerad Design"

Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden Människocentrerad Design.

  1. 16. Tjänstedesign i den digitala, cirkulära ekonomin : Preliminära designprinciper till en framtida digital plattform för begagnade vitvaror

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Robert Kuch Wesolowski; [2021]
    Nyckelord :circular economy; service design; human-centered design; design principles; white goods; cirkulär ekonomi; tjänstedesign; människocentrerad design; designprinciper; vitvaror;

    Sammanfattning : I ett försök att minska klimatavtrycken och samtidigt påskynda den digitala industrialiseringen, deklarerade den Europeiska unionen (EU) år 2014 att dess medlemsländer skulle frångå den linjära ekonomin och ersätta den med en cirkulärekonomisk modell. Sedan övergången inträffade, har den nya modellen blivit en så pass stor succé enligt EU själva att transformationen blivit ostoppbar. LÄS MER

  2. 17. Vibraesthetics of Music : The design of BEATHOVEN: a haptic device for enjoying music through vibrotactile sensations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Adam Mattsson; Martin Åhlén; [2021]
    Nyckelord :Vibraesthetics; Haptics; Music; Vibrotactile Experience; Product Design; Industrial Design Engineering; Human-Centered Design; Design-Driven Innovation; Artistic Research; Inclusive Design; Vibroestetik; Haptik; Musik; Vibrotaktila upplevelser; Produktdesign; Teknisk design; Människocentrerad design; Design-driven innovation; Estetiskt utforskande; Inkluderande design.;

    Sammanfattning : The project has the purpose of designing and developing a wearable haptic device for experiencing music through tactile vibrations on the body, and the result is the product concept BEATHOVEN and a completely new way of experiencing music.  Music is powerful, it touches our soul and gives form to our emotions. LÄS MER

  3. 18. The Future of Human-Robot Interaction : A socio-economic Scenario Analysis

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Benedikt Krieger; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Advancing research in an interdisciplinary field such as robotics is a complex undertaking. Seldom, it is moved beyond the scope of an individual science and the challenges from other fields of research are incorporated. Research on Human-Robot Interaction (HRI) is attributed interdisciplinarity and, thus, is a case in point. LÄS MER

  4. 19. Exploring the design space of e-detailing through Magic Machine workshops to advance technologies for desirable futures

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Iza Grasselli; [2020]
    Nyckelord :Pharmaceutical detailing; e-detailing; Magic Machine workshop; design fiction artifact; high-level design recommendation; Digitala verktyg för läkemedelskonsulenter; läkemedelskonsulenter; Magic Machine workshop; spekulativa design; design rekommendationer;

    Sammanfattning : Pharmaceutical detailing is moving to online environments because they are believed to save money, time, and be more convenient. Recently there has also been an increase in e-detailing due to the circumstances around COVID-19 pandemic. LÄS MER

  5. 20. Panta med Swish! Hur bör ett gränssnitt omformas för att effektivisera dess digitala utbetalningsmetod?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Marcus Jessen; [2020]
    Nyckelord :pantamera; pant; pantamera express; gränssnitt; interface; ux; arvola; design; grafisk profil; interaktionsdesign; människocentrerad design; human centred design; grafisk design och kommunikation; pekskärmsgränssnitt;

    Sammanfattning : Studien Panta med Swish! undersöker på vilket sätt pekskärmsgränssnittet för så kallade Pantamera Express-automater och i synnerhet dess digitala utbetalningsmetod kan göras mer effektivt. Baserat på användarintervjuer och analyser av det befintliga gränssnittet utvecklades först en pappersprototyp. LÄS MER