Sökning: "Mästerkatten"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Mästerkatten.

  1. 1. Analys av läroböcker i matematik för lågstadiet : med fokus på geometriska begrepp

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Alen Kurtovic; Kornelija Gros; [2021]
    Nyckelord :begrepp; läromedelsanalys; representationsformer; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ge förståelse för vilka möjligheter för elevers begreppsutveckling och lärande inom området geometri som finns i elevers matematikläroböcker. Begreppsinlärningen, med hjälp av läroboken, belystes utifrån olika representationsformer som hittades i läroböckernas uppgifter. LÄS MER

  2. 2. De fem matematiska förmågornas utrymme i läroboken inom geometri

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Jansson; Frida Rosenblad-Grönlund; [2018]
    Nyckelord :matematik; geometri; förmågor; Mästerkatten; Mattedetektiverna;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att diskutera huruvida de läroböcker i matematik som används idag räcker som undervisningsmaterial för att elever ska ges möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna som skrivs fram i styrdokumenten, avgränsat till geometri. Vi kommer analysera och jämföra utrymmet av förmågorna i två utvalda läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Hur komplicerat är egentligen språket i matematikböcker? : - En läromedelsanalys om språklig komplexitet i tio matematikböcker för årskurs ett.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Göransson; Martina Pettersson; [2017]
    Nyckelord :läromedelsanalys; kvantitativ innehållsanalys; språklig komplexitet; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att analysera språkets komplexitet i tio matematikläroböcker, utgivna efter lgr11’s införande, ämnade för elever som går första terminen i årskurs ett. Metod för studien var en kvantitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Med fokus på målen- En läromedelsgranskning om elevers möjligheter att nå målen i geometri och rumsuppfattning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cecilia Larsson; [2011]
    Nyckelord :centralt innehåll; konceptuellt lärande; kunskapsk;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vår undersökning är att ta reda på huruvida läromedlet Mästerkatten med tillhörandelärarhandledningar ger eleverna möjlighet att nå målen i geometri och rumsuppfattning. Våra huvudfrågor är:1. Skiljer sig kursplanen i matematik, i Lpo94, mot den i Lgr11 gällande geometri och rumsuppfattning?. LÄS MER

  5. 5. En komparativ studie mellan tre matematiska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ricardo Jeppsson; André Karlsson; [2010]
    Nyckelord :grafisk formgivning; läromedelsanalys; läroböcker; matematik; pedagogik;

    Sammanfattning : Jeppsson, Ricardo & Karlsson, André (2010). En komparativ analys mellan tre matematiska läromedel. Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskolaDenna studie bygger på en jämförelse mellan tre matematiska läromedel för årskurs ett; Lilla Mattestegen, Matte Mosaik och Mästerkatten. LÄS MER