Sökning: "Målgruppsanpassning"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet Målgruppsanpassning.

  1. 1. Olika målgruppers mottaglighet och uppfattning av Motiverande samtal : En scoping review utifrån ett kulturrelativistiskt och universalistiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tim Furtenbach; Josef Andersson; [2021]
    Nyckelord :Motiverande samtal; MI; mottaglighet; uppfattning; universalism; kulturrelativism; socialt arbete;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka olika målgruppers mottaglighet och uppfattning av Motiverande samtal (MI) utifrån ett universalistiskt och kulturrelativistiskt perspektiv. Bakgrunden är att MI är en frekvent använd samtalsmetod som används i det lösningsfokuserade sociala arbetet samt att en forskningslucka identifierats kring hur MI faktiskt tas emot och uppfattas av olika målgrupper. LÄS MER

  2. 2. Avfallskampanjers påverkan på konsumenters beteenden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Sigrid Magnusdotter; [2020]
    Nyckelord :Information campaigns; material recycling; waste hierarchy; waste minimization; waste prevention; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Although waste prevention is the top step in the Swedish waste hierarchy, many consumers prioritize recycling over waste prevention. This study examines if there is a connection between how much national organisations spend on information campaigns about waste prevention and about recycling with how consumers choose to act. LÄS MER

  3. 3. Nordens drottning, Skandinaviens största festival - En kvalitativ fallstudie om Malmöfestivalens digitala kommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Charlotte Backenskiöld; Cathlin Berg; [2018]
    Nyckelord :Digital kommunikation; Extern kommunikation; Marknadsföring; Instagram; Malmöfestivalen; Offentlig organisation; Målgruppsanpassning; Dialog; Mötesplats;

    Sammanfattning : Denna fallstudie som är baserad på Malmöfestivalen år 2017, har haft för avsikt att undersöka på vilket sätt Malmöfestivalens interna ambitioner vad gäller extern kommunikation, tar sig uttryck på Instagram. Med hjälp av ett teoretiskt ramverk bestående av teorier kring public relations, social marknadsföring, offentlighet, virtuella gemenskaper samt the medium is the message har vi genom kvalitativa djupintervjuer och innehållsanalyser fördjupat oss i en kommunikationskedja. LÄS MER

  4. 4. Hur skriver man för barn? : En studie av målgruppsanpassning i informationstexter för barn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Betty Andersson; [2018]
    Nyckelord :1177 Vårdguiden; barn; informationstexter; läsbarhetsanalys; läsförståelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur 1177 Vårdguidens informationstexter som riktar sig till barn har anpassats efter målgruppens behov. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur väl texter anpassats samt huruvida de förstås av målgruppen. Materialet består av två texter från 1177 Vårdguidens barnavdelning. LÄS MER

  5. 5. SAGOR FÖR BARN OCH VUXNA. Målgruppsanpassning i två olika svenska översättningar av tre av H.C. Andersens sagor.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Johanna Sörensen; [2016-06-20]
    Nyckelord :översättarprogrammet; Översättning; H.C. Andersen; målgruppsanpassning; utelämning; tillägg;

    Sammanfattning : H.C. Andersen skrev sagor för både barn och vuxna. LÄS MER