Sökning: "Målstrategier"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Målstrategier.

  1. 1. Det sitter i ryggraden - En uppsats om framtagandet av börsnoterade företags externa finansiella mål ur CFO:ernas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Olof Johnsson; Julia Lindberg; [2019-08-20]
    Nyckelord :Institutionell teori; externa finansiella mål; målsättning; neoklassisk teori.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Det har blivit allt vanligare att börsnoterade företag offentliggör finansiella mål i sin årsredovisning. Tidigare studier har bland annat påvisat att företag använder sig av externa finansiella mål för att minska informationsgapet mellan företagsledningen och företagets intressenter. LÄS MER

  2. 2. Hur kan eleverna nå målen i svenska för skolår 5? : en studie utifrån ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Malin Frank; Susanne Valldor; [2008]
    Nyckelord :Nationella ämnesprov; Svenskämnet i skolår 5; Upplands-Bro Kommun;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2006) visar att ungefär var femte elev i Upplands-Bro Kommun inte klarar det nationella ämnesprovet i svenska för skolår 5. Då vi har vår verksamhetsförlagda utbildning i denna kommun blev vi nyfikna på att undersöka detta närmare. LÄS MER

  3. 3. Målstrategier för att uppnå Skolverkets nationella mål för grundskolan : En dokumentstudie av en mindre kommun

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Rita Wik; Barbro Hellgren; [2006]
    Nyckelord :Målstrategier; styrdokument; elever i behov av särskilt stöd; betygsutveckling; politiska intentioner;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på hur skolorna och Barn- och utbildningsnämnden i en kommun formulerar sig i skriftliga dokument till de styrande organen i kommunen samt Skolverket när det gäller målstrategier för att så många som möjligt av eleverna ska nå de nationella målen. Ett delsyfte var också att belysa på vilka grunder elever ska få eller får stöd. LÄS MER