Sökning: "Måluppfyllelse särskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Måluppfyllelse särskolan.

  1. 1. Lärares upplevelse av bedömning och betyg i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Rixman; Yvette Tholander; [2020]
    Nyckelord :Assessment; grades; dilemma perspective; primary school; upper secondary ´school; intellectual disability; compensatory perspective; critical perspective; Bedömning; betyg; dilemmaperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kompensatoriska perspektivet; kritiska perspektivet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva en grupp lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan och deras upplevelser kring betyg och betygssättning, likvärdig bedömning samt om läroplanen upplevs anpassad för denna elevgrupp. I insamling av empirin har ett kvalitativt arbetssätt använts i form av semistrukturerade intervjuer med sju respondenter. LÄS MER

  2. 2. Från ett blodigt rum till lite spott på golvet : En studie av skolpersonals fortbildning i lågaffektivt bemötande i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Claes Johansson; Anders Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :Cirkulära utvecklingsprocesser; Fortbildningsinsats; Lågaffektivt bemötande; Skolutveckling; Särskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur en fortbildning initieras och vilka tecken på förändrade arbetssätt som personalen kan beskriva i ett skolutvecklingsperspektiv. Valet föll på en fortbildning som avser personalens kompetens i bemötande av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Med samverkan är allt möjligt! Särskolan i ett arbetsmarknadsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Michael Hernius; [2015-03-16]
    Nyckelord :Gymnasiesärskolan; Samverkan; Arbetsliv; Arbetsmarknad; Supported Employment;

    Sammanfattning : Övergången mellan gymnasiesärskolan och arbetslivet är det undersökningsproblem som fokuseras i denna studie. Syftet är att studera olika aktörers uppfattningar om samverkan mellan skola och arbetsliv. Skolan, Studievägledare, Kommunen, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har alla del i denna process. LÄS MER

  4. 4. Den goda relationens betydelse : en aktionsforskning i grundsärskolan inriktning träningskola och gymnasiesärskolans individuella program.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Andersson; Gunilla Thorsson; [2015]
    Nyckelord :Aktionsforskning; formativ bedömning; goda relationer; kollegialt lärande; proximal utvecklingszon; ämnesområde språk; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera fyra teammedlemmars syn på hur den goda relationen mellan lärare och elever ligger till grund för att elever inom grundsärskolan inriktning träningsskola och gymnasiesärskolans individuella program når upp till målen i läroplanen språk och kommunikation. Mer preciserat vill vi belysa teammedlemmars uppfattningar av goda relationers betydelse för måluppfyllelse inom ämnesområdet “språk och kommunikation”. LÄS MER

  5. 5. Individanpassad undervisning i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Karin Lissel; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I skolan ska undervisningen, oavsett skolform, anpassas utifrån varje elevs förutsättningar och behov (SFS 2010:800). Dagens skola är målstyrd, vilket gör att den enskilde pedagogen har en frihet i att sätta sin egen prägel på hur undervisningen ska utformas och genomföras utifrån rådande lagar, bestämmelser och förutsättningar. LÄS MER