Sökning: "Mångfald fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Mångfald fritidshem.

  1. 1. Lärare i fritidshems syn på likvärdig utbildning i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Angelova Lund; Katrin Sharifi Daramadi Sikström; [2024-02-21]
    Nyckelord :Likvärdighet; Fritidshem; Kommunalisering; Socioekonomiska förutsättningar; Miljö; Bakgrund;

    Sammanfattning : I denna text kommer ni få läsa om likvärdigheten i fritidshemmet på tre olika skolor som har olika geografiska lägen i Göteborg. Fritidshemmet har inte alltid varit en del av läroplanen men under 2016 fick fritidshemmet en egen del i läroplanen med ett eget syfte och centralt innehåll. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbete i fritidshem med elever med svenska som andra språk : En kvalitativ intervjustudie med fritidslärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Adam Al-Badri; Jonathan Grahn; [2022]
    Nyckelord :Språkutveckling; fritidslärare; svenska som andra språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärare beskriver att de arbetar språkutvecklande med elever som har svenska som andraspråk. De forskningsfrågor som ska besvara syftet är följande:  - Hur arbetar fritidslärare pedagogiskt med olika språkliga förutsättningar hos eleverna? - Hur agerar fritidslärarna för att stötta eleverna i det språkliga samspelet med varandra? - Hur arbetar fritidslärarna språkutvecklande på fritidshemmet med elever som har svenska som andraspråk?    I studien har en kvalitativ metod använts för att undersöka studiens syfte. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer för inkludering av nyanlända i fritidshemmet : Tre yrkesgruppers uppfattningar om inkludering och likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kennedy Katende; Sarah Johansson; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; inkludering; interkulturell; interkulturell pedagogisk kompetens; likvärdighet; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera tre olika yrkesgruppers uppfattningar om vad som ses som framgångsfaktorer gällande inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet. Den metod som använts i studien är kvalitativ och nio personer från tre yrkeskategorier kopplade mot fritidshemmet har intervjuats på ett semistrukturerat sätt. LÄS MER

  4. 4. "Det måste ju funka för alla, så alla känner sig delaktiga..." : En studie om fritidslärares resonemang om inkludering och anpassningar i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Axelsson Gunnarsson; Anna Magnusson; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; inkludering; anpassningar; särskilt stöd; kulturell mångfald; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och klargöra hur fritidspersonal arbetar med inkludering, relationsarbete och specialpedagogiska anpassningar i fritidshemmet. Studien synliggör fritidspersonalens attityder om anpassningar och elevernas syn på deras lärares inkluderings- och relationsarbete. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemmets samverkan med föreningslivet : En regional jämförelse mellan storstäder, mellanstora städer och mindre städer eller tätorter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Bergström; Fanny Wänstedt; [2021]
    Nyckelord :Centrum-Periferi; Fritidshem; Föreningsliv; Kompensatoriska uppdraget; Rörelsesatsning i skolan; Samverkan; Socialt kapital; Överbryggning;

    Sammanfattning : Fritidshemmets samverkan med föreningslivet är trots sin plats i läroplanen inte särskilt prioriterat. I samverkan med föreningslivet kan fritidshemmets kompensatoriska uppdrag lyftas fram. Beroende på fritidshemmets geografiska plats och elevernas olika förutsättningar kan fokus för det kompensatoriska uppdraget skifta. LÄS MER