Sökning: "Mångkultur bibliotek"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Mångkultur bibliotek.

  1. 1. Implementering av translanguaging i undervisningen : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanja Cosic; Nanna Jansson; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; undervisning; flerspråkighet; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Trots att mångkultur och flerspråkighet har blivit allt mer vanligt i Sverige idag så genomsyras skolor och undervisning fortfarande av enspråkiga normer. Translanguaging är ett begrepp som på grund av detta har fått ett stort genombrott i forskning kring språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Interkulturalitet i förskolan : En studie om pedagogers arbetssätt i mångkulturella barngrupper

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katarina Spajic Larsson; Elin Stenseke; [2020]
    Nyckelord :interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; mångkultur;

    Sammanfattning : Med anledning av att antalet flerspråkiga barn i den svenska förskolan ständigt ökar är pedagoger idag i behov av nya kompetenser för att möta och stödja barnen i deras språkutveckling. Enligt Borås Stads Språkplattform krävs ett interkulturellt förhållningssätt i mötet med dessa barn. LÄS MER

  3. 3. Folkbiblioteken och mångspråkigheten : En intervjustudie om folkbiblioteken i Malmös arbete med mångspråkslitteratur

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pontus Flodin; [2018]
    Nyckelord :Mångspråk; litteratur; folkbibliotek; medieförsörjning; mångkultur; språkgrupper; Institutionell teori;

    Sammanfattning : By interviewing informants from six different libraries this study aim towards knowledge about which methods the libraries use to provide books in minority languages and how they take on questions concerning different groups and their particular needs. The study is based on the following research questions: Which factors govern how the different libraries work with books in other languages than Swedish? How do the libraries think when it comes to different language groups and their needs? How do the libraries consider the acquisition of books in the multilingual field? With the answer to those questions as a basis the study aims at investigating which factors govern the way the libraries work with the subject and how it affects the visitors in a bigger perspective. LÄS MER

  4. 4. Skolan i en globaliserad värld : En forskningsöversikt om global undervisning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Fichtelius; [2018]
    Nyckelord :globalisering; samhällsorienterade ämnen; global undervisning; perspektiv; kommunikation; närområde; kultur; mångkultur; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Skolan existerar i en globaliserad värld och eleverna ska utbildas till framgångsrika globala medborgare. Skolans samhällsorienterade ämnen fokuserar bland annat på hur vi människor lever tillsammans, dels i vårt närområde och dels i vår globala värld. LÄS MER

  5. 5. Att göra “dem” till “vi” : Förskollärares resonemang om interkulturell pedagogik.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Karlsson; Jonna Sunnerberg; [2018]
    Nyckelord :Interkulturell; förskola; mångkultur; förskollärare; sociala representationer;

    Sammanfattning : InledningForskning kring den interkulturella pedagogiken redogör för möten mellan individer ochgrupper. Det är en hög grad ett förhållningssätt med didaktiska val och medvetenhet kringbarn kulturella bakgrunder. LÄS MER