Sökning: "Mångkulturella fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Mångkulturella fritidshem.

  1. 1. Interkulturell pedagogik inom fritidshemmet : En kvalitativ studie om lärare i fritidshem vilka utmaningar och möjligheter de möter inom arbetet med interkulturell pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Edvin Thörn; Johan Keryakous; [2023]
    Nyckelord :Interkulturell pedagogik; Möjligheter; Utmaningar; Lärare i fritidshem; Semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur interkulturell pedagogik i fritidshemmet. Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar lärare i fritidshem möter i det interkulturella pedagogiska arbetet. I studien behandlas bakgrundshistorik, studier samt vad som framkommer i styrdokument om ämnet. LÄS MER

  2. 2. Könsroller på mångkulturella fritidshem : Kvalitativ studie om genus kopplat till de fria lekarna och de förbestämda lekarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola

    Författare :Amir Cvrk; [2021]
    Nyckelord :Gender; multicultural; Free play; Predetermined play;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see the difference between the genders when it comes to freeplaying but also to see the differences in the predestined games in a multicultural school. Myresearch question has been answered through observation of the students from a genderperspective to see both the differences but also the similarities. LÄS MER

  3. 3. "Fritidshemmet är den bästa arenan för elever att utveckla sin identitet." : - En kvalitativ intervjustudie med lärare om identitetsskapande i mångkulturella fritidshem.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Victoria Icho; Sabrina Kadrija; [2021]
    Nyckelord :Identitet; identitetsskapande; mångkultur; interkultur; fritidshem; språk och lek.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem beskriver att de skapar förutsättningar för elever att konstruera identitet i mångkulturella fritidshem, samt hur lärarna relaterar identitet med tillhörighet och gemenskap. För studien används en kvalitativ forskningsmetod, där semistruktuerarde intervjuer genomfördes med sex lärare i fritidshem. LÄS MER

  4. 4. Kulturella och religiösa traditioner i det mångkulturella fritidshemmet : En intervjustudie med sju fritidslärare

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Lisa Magnusson; Larsson Hannah; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; Fritidshem; Mångkultur; Traditioner; Interkulturellt perspektiv;

    Sammanfattning :   Syftet med studien var att undersöka hur sju fritidslärare uppfattar att de omsätter uppdraget, att dels vara kultur- och traditionsbärare och dels ta tillvara elevgruppens kulturella mångfald. Följande forskningsfrågor formulerades: På vilket sätt uppfattar fritidslärare att verksamheten präglas av traditioner och högtider? Vad styr vilka traditioner och högtider som uppmärksammas, enligt fritidlärarnas uppfattning? Hur uppfattar fritidslärare att de arbetar för att tillvarata elevgruppens kulturella mångfald?  I studien användes en kvalitativ ansats och datamaterialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Friluftslivsundervisning på mångkulturella skolor och fritidshem : En kvalitativ undersökning av pedagogers upplevelser kring arbetet med inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Nilsson; Katarina Larsson; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; friluftsliv; inkludering; språk;

    Sammanfattning : Genom en kvalitativ metod kartlägger studien sju pedagogers upplevelser av hur mångkulturella skolor och fritidshem didaktiskt arbetar med inkludering av elever med migrationsbakgrund sett ur perspektivet friluftsliv på fritidshemmet. Det teoretiska ramverket utgår från det sociokulturella perspektivet och det situerade lärandet. LÄS MER