Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Storleksstrategier inom svenska modeföretag : och dess påverkan på kunders syn på storlekar och passform

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Fanny Byhmer Svensson; Olivia Gustafsson; Ida Tornberg; [2022]
    Nyckelord :Size chart; Measurement chart; Fit; Assortment planning; Returns; Size strategy; Profitability; Måttlista; Passform; Storlekssystem; Sortimentsplanering; Returer; Storleksstrategi; Lönsamhet;

    Sammanfattning : Kläder i samma storlek från samma företag kan skilja sig radikalt mot varandra men det kan även skilja sig mellan olika företag. Som konsument kan du beställa samma storlek från två olika företag och motta produkter som skiljer sig stort i upplevd passform. LÄS MER

  2. 2. Måttlistans påverkan på passform : En undersökning av sambandet mellan mått och passform på overall för barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Wiktoria Anna Melzacka; Ning Jiang; [2021]
    Nyckelord :Measurement Chart; Garment Fit; Supplier; Children’s wear; Pattern Making; Måttlista; Passform; Leverantör; Barnplagg; Mönsterkonstruktion;

    Sammanfattning : Studien görs i samarbete med ett företag som jobbar med bl a. barnoveraller. Företaget gör ingen egen mönsterkonstruktion, utan köper denna tjänst av leverantören. LÄS MER

  3. 3. Passformskommunikation : En kvantitativ undersökning om hur passform kan kommuniceras till konsument via hemsidor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Madeleine Andersson; [2021]
    Nyckelord :Fit; body shape; top garments; range of motion; measurement list; communication; Passform; kroppsform; överdelsplagg; rörelsevidd; måttlista; kommunikation;

    Sammanfattning : Världen blir alltmer digital och att handla kläder via internet är idag en självklarhet för många. Undersökningen syftar till att utforska hur företag kommunicerar passform till konsument, oavsett om de bedriver online försäljning eller enbart använder sina hemsidor för att exponera sitt sortiment. LÄS MER

  4. 4. Dubbla kupstorlekar : Framtagning och gradering av bh med dubbla kupstorlekar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jenny Ekelund; [2017]
    Nyckelord :Bra; Double cup size; Grading; Measurement chart; Sports bra; Bh; Dubbla kupstorlekar; Gradering; Måttlista; Sport-bh;

    Sammanfattning : Denna studie görs i samarbete med ett modeföretag som ska ta fram en ny modell av sport-bh med dubbla kupstorlekar. Då företaget tidigare inte haft en liknande produkt utan bara använt sig av enkla kupstorlekar behövs en måttlista med graderingsintervaller. Dessa intervaller ska vara anpassade för denna typ av dubbla kupstorlekar. LÄS MER

  5. 5. Passform i ärmhålskurvor : i vävda blusar för kvinnor över 40 år

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lilian Olsson; [2017]
    Nyckelord :Kvinnor över 40 år; Måttlista; Passform; Ärmhålskurvor;

    Sammanfattning : Denna rapport handlar om att försöka finna rätt passform i en blus i vävt tyg för målgruppen kvinnor över 40 år. Ett empiriskt arbete utförs med fokusområde på ärmhålskurvor då det vid en fältstudie på ett modeföretag upptäckts att speciellt området kring axel, ärmhål och hals är problematiskt i vävda plagg. LÄS MER