Sökning: "Möjligheter hinder Ämnesintegrering"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Möjligheter hinder Ämnesintegrering.
1. ÄMNESINTEGRERING PÅGYMNASIENIVÅ – ÄR DET MÖJLIGT? : Samhällskunskapslärares subjektiva friutrymme i relation till möjligheter och hinder för ämnesintegrerad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This study focuses on civics teachers’ opinions and experiences of subject-integratedteaching. The study aims to learn more about teachers’ autonomy and how it affects theirchoice to teach subject-integrated or not. LÄS MER
2. Lärares syn på ämnesintegrerad undervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Det har sedan lång tid tillbaka diskuterats hur elever bäst utvecklar sina kunskaper och vilket arbetssätt som gynnar elevens lärande-om det är genom ämnesspecifik undervisning eller i undervisning som är ämnesintegrerad. Forskningen visar fördelar och nackdelar med den ämnesintegrerade undervisningen. LÄS MER
3. Ämnesövergripande undervisning i NO - lågstadielärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Våra tidigare erfarenheter av ämnesövergripande undervisning är få vilket bidragit till en uppfattning om att denna undervisningsmetod inte är vanligt förekommande i skolan. Å andra sidan har vi upplevt att undervisningsmetoden kan vara mycket lustfylld för både lärare och elever. LÄS MER
4. Ämnesintegrering med programmering : Hur fungerar ämnesintegrerad undervisning ur ett lärarperspektiv?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att studera möjligheter och/eller hinder vid ämnesintegrering med programmering i åk 4-6. I den här studien innebär ämnesintegrering ett projekt där flera ämnen samarbetar. LÄS MER
5. Teknik som ämnesintegrerat ämne i grundskolan årskurs 7-9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ge en bild av vad olika ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9 anser om att påbörja ett ämnesintegrerat arbete med teknikämnet. Skolan där undersökningen utspelar sig arbetar i mycket liten omfattning ämnesintegrerat men uttrycker en vilja både från lärare och ledning att göra så mer. LÄS MER