Sökning: "MAGNUS persson"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden MAGNUS persson.

  1. 1. Feelgood på folkbiblioteket : En kvalitativ intervjustudie med sex bibliotekarier 2023

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Karin Meissner; [2023]
    Nyckelord :Feelgood; Public Library; Adult Reading; Popular Fiction; Librarians; Genre Fiction; Feelgood; folkbibliotek; litteraturförmedling; vuxnas läsning; genrelitteratur; bibliotekarier;

    Sammanfattning : Abstract  Introduction. The aim of this study is to investigate the role of a relatively new genre in popular literature in Sweden called "feelgood". Feelgood, as literary genre, has quickly risen to become a beloved and frequently borrowed genre among readers. LÄS MER

  2. 2. Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? : Oärlighet inom rekrytering

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Harak Bedros; Mohammed Ali Abas; William Persson; [2023]
    Nyckelord :Social partiskhet; organisationskultur; etik; oärlighet; rekrytering;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Datum: [2023-05-31] Nivå: Kandidat i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Mohammed Ali Abas         Harak Bedros        William Persson                           (01/09/27)                       (01/04/23)               (01/05/13) Titel: Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? - Oärlighet inom rekrytering Handledare: Magnus Hoppe Nyckelord: Social partiskhet, organisationskultur, etik, oärlighet, rekrytering  Forskningsfråga: Hur påverkar oärliga rekryteringsprocesser organisationer och kan det vara acceptabelt att vara oärlig i rekryteringsprocesser?  Syfte: Syftet med studien är att utforska och få en bredare förståelse för hur oärlighet uppfattas i rekryteringsprocesser och på vilka sätt det påverkar organisationer. Metod: Studien klassas som en fallstudie med strukturerade intervjuer och en enkätundersökning som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Fake It Till You Make It – En studie om generativ AI:s inverkan på kreativitet utifrån Guilfords Measures of Divergent Thinking

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nike Anderlind; Josephine Havmark Persson; Eric Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; kreativitet; divergent tänkande; marknadsföring; ChatGPT; Business and Economics;

    Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) has emerged as a transformative technology, revolutionizing various domains previously reliant on human interaction. This study explores the potential implications of generative AI on creativity and idéa generation, employing widely used Guildford Measures of Divergent Thinking by Joy Paul Guilford as an assessment tool. LÄS MER

  4. 4. Hur har häckande våtmarksfåglar svarat på restaureringar utförda i Kvismarens naturreservat, Närke?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Magnus Persson; [2022]
    Nyckelord :Wetlands; wetland restorations; wetland birds; waterbirds; Lake Kvismaren; Våtmarker; restaureringar; våtmarksfåglar; Kvismaren;

    Sammanfattning : Näringsrika våtmarker i odlingslandskapet tenderar med tiden att växa igen vilket innebär förlust av biologisk mångfald. Att bekämpa igenväxning och föryngra den ekologiska successionen genom våtmarksrestaurering är ett sätt att få tillbaka fågellivet i våtmarker. LÄS MER

  5. 5. Blockprogrammeringsmiljöers egenskaper : En intervjustudie om lärares arbete med blockprogrammeringsmiljöer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magnus Persson; Oscar Ringstad; [2022]
    Nyckelord :Block Programming; Programming Environment; TPACK; Teaching Mathematics; Constructivism; Blockprogrammering; Programmeringsmiljö; TPACK; Matematikundervisning; Konstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om vilka egenskaper lärare anser att en blockprogrammeringsmiljö bör ha för att elever ska utveckla sina generella matematiska kunskaper. I denna studie har vi först gjort en induktiv tematisk analys för att hitta teman och sedan en deduktiv analys med hjälp av TPACK och konstruktivism. LÄS MER