Sökning: "MARIA NORBERG"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden MARIA NORBERG.
1. Elevernas upplevelser avmatematiksamtal i helklass- En intervju- och observationsstudie i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med en ökad förståelse av elevernas upplevelser av att delta imatematiska samtal i helklass. Arbetet tar avstamp i följande frågeställningar: Vad för slags deltagarmönster framträder i helklassamtal? Och Hur upplever elever delaktighet i matematiska samtal i helklass och vilka faktorer gör att delaktigheten upplevs så? Den metod som använts för att besvara syftet är semistrukturerad intervju samt observation. LÄS MER
2. Vårdpersonalen i frontlinjen - identifiering och hantering av sepsis i ett tidigt skede inom akutsjukvården : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Sepsis erfordrar att tidiga behandlingsåtgärder initieras, annars riskerar patienten utstå svåra komplikationer som i värsta fall kan leda till döden. Då sjukdomstillståndet uttrycks genom diffusa symtom kan denna tidiga initiering av behandlingsåtgärder vara svår, vilket ställer höga krav på vårdpersonalens kunskap. LÄS MER
3. Är matematikämnet könstämplat? : En bildanalys av matematikböcker för årskurs 1.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Matematik är till stor del ett läromedelstyrt ämne som ofta setts som en maskulin domän. Då omedvetna föreställningar kring pojkar och flickors matematiska förmågor fortfarande förekommer i skolan, är vikten av jämställda och/eller könsneutrala läromedel av stor betydelse (Palmer, 2011, s. 43-44;Norberg, 2014, s. 10). LÄS MER
4. Samtalet som strategi i det flerspråkigaklassrummet –en systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Undersökningsmaterialet består av två avhandlingar och fem vetenskapliga artiklar medrelevans för studiens inriktning. Syftet med studien är att undersöka huruvida olikasamtalsformer kan användas i undervisning i den flerspråkiga skolan. LÄS MER
5. En jämförelse mellan regelverken K2 och K3 : Vilka orsaker ligger till grund för valet av regelverk hos företag?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Bokföringsnämnden (BFN), som ansvarar för utvecklingen av god redovisningssed, startade år 2004 K-projektet som innefattar allmänna råd indelade i fyra kategorier av regelverk; K1, K2, K3 och K4. Regelverken syftar till att tillhandahålla företag ett enhetligt regelverk att följa. LÄS MER