Sökning: "MARIA NYSTRÖM"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden MARIA NYSTRÖM.
1. Skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter om skogen som en plats för barn att lära om ekologi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : In order to gain an understanding of connections in nature, it is important that children already at an early age get an idea of it and the impact it has on all living things. The purpose of studies is to raise preschool teachers' perceptions and experiences of the forest as a place for children to learn about ecology. LÄS MER
2. Identity frames in knowledge co-creation : facilitators for sustainability transformations
Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Research shows that we need transdisciplinary research to face wicked sustainability problems. One approach to creating sustainable societal transformations that are context-based is the process of co-production of knowledge. LÄS MER
3. Sjuksköterskors erfarenheter inom akutsjukvården att vårda patienter med psykisk ohälsa
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Abstract: Background: Mental illness is a growing social problem that is becoming more common in the population. Today, registered nurses not only encounter patients with mental illness in psychiatric wards, but also in acute care and somatic ward. LÄS MER
4. Den röda tråden - En studie av textbindningen i andraspråkselevers texter
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker och problematiserar textbindningen hos andraspråkselevers texter på gymnasiet för att se vilken typ av textbindning som kan vara extra svår för dem att producera, samt extra viktig att undervisa om. Det görs mot bakgrund av Rydling och Svenssons (2004) undersökning som visar på andraspråkstalares generellt lägre skriftliga nivå. LÄS MER
5. Hur identifieras särskilt begåvade elever och hur anpassas undervisningen till dem? : En multipel fallstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några pedagoger identifierar och anpassar sin undervisning till särskilt begåvade elever samt att undersöka handlingsplaner som handlar om särskilt begåvade elever identifieras och vilka anpassningar bör göras för dem. Datainsamlingsmetoderna som användes i denna multipla fallstudie var semistrukturerade intervjuer, öppna observationer och handlingsplaner. LÄS MER