Sökning: "MATEMATIK DIDAKTIK VARIATION"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden MATEMATIK DIDAKTIK VARIATION.

  1. 16. Undervisning i multiplikation genom systematiskt varierade exempel

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Christina Skodras; [2016-04-18]
    Nyckelord :Areamodell; Distributiva lagen; Exempel; Matematik; ;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur uppgifter i multiplikation från läromedlet Muffles´ Truffles ur serien Context for learning mathematics är konstruerade samt vad som blir synligt respektive dolt för eleverna i undervisningen när materialet används. Data omfattar fem videoinspelade lektioner i en årskurs 4. LÄS MER

  2. 17. Skriftliga räknemetoder : en läroboksanalys inom matematik för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pär Sundh; [2016]
    Nyckelord :Skriftliga räknemetoder; Läroböcker; Innehållsanalys; Kursplan; Traditionella algoritmen; Skriftlig huvudräkning; Tallinje; Valbar räknemetod.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie grundar sig i att det finns en stark tradition för människor att utföra matematiska beräkningar med skriftliga räknemetoder och för lärare att använda läroboken som struktur att planera matematikundervisningen ifrån. I mer än något annat skolämne utgår matematikundervisningen utifrån användandet av läroböcker. LÄS MER

  3. 18. Derivatans kritiska aspekter : En analys av hur tre läroböcker introducerar derivata

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Annika Lundin; [2014]
    Nyckelord :matematikdidaktik; derivata; variationsteori; innehållsanalys; läroböcker i matematik;

    Sammanfattning : Då derivata är ett viktigt begrepp inom avancerad matematik är det viktigt att eleverna på gymnasiet ges goda möjligheter att lära sig detta. Detta faktum, liksom att olika läroböcker ofta intar en central plats i den svenska matematikundervisningen, har lett fram till ämnesvalet för denna studie, vilken utgörs av en analys av hur derivata introduceras i tre olika läroböcker i matematik. LÄS MER

  4. 19. Lärares uppfattningar av begåvningsbegreppet och begåvade elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Åsa Hartman; Erika Erfäldt; [2013]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; Lärares uppfattningar; Enkät; Intervju; Begåvning; Särbegåvning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie syftade till att undersoka larares uppfattningar om begavningsbegreppet. Utifran detta syfte formulerades fragestallningar gallande larares definitioner av begreppet begavning, larares uppfattningar om vad som karaktariserar matematiskt begavade elever, hur larare identifierar/upptacker begavade elever i matematik samt vilka strategier larare anvander for att utmana, stimulera och motviera begavade elever i matematik. LÄS MER

  5. 20. Individualisering : -Ett kliv utanför matematikboken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Eriksson; Marie-Louise Heideman; [2013]
    Nyckelord :Individualisering; läroboksobunden undervisning; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien syftar till att undersöka hur lärare i de tidiga skolåren förhåller sig till individualisering i matematikundervisning. Utifrån detta syfte formulerades frågeställningar angående hur lärarna uppfattar vad individualiserad undervisningen innebär och hur man uppnår individualisering inom ämnet matematik samt vilka faktorer som påverkar individualiseringen. LÄS MER