Sökning: "MATEMATIK DIDAKTIK VARIATION"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden MATEMATIK DIDAKTIK VARIATION.

  1. 6. ”Då menar inte jag att det ska sitta siffror överallt, det är liksom krumelurer för barnen om det inte står för något.” : En kvalitativ intervjustudie om undervisning av taluppfattning i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Axelsson; Linda Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Matematik; taluppfattning; Gelman och Gallistels fem grundläggande principer; undervisning; förskollärare; förskolan; lärande utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad de deltagande förskollärarna lyfter som väsentligt i undervisning av taluppfattning i förskolans utomhusmiljö. Studien bygger på en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som forskningsverktyg. LÄS MER

  2. 7. Interaktiva skrivtavlor i matematikundervisning : Lärares reflektioner kring den pedagogiska, didaktiska samt varierade användningen av interaktiva skrivtavlor i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Kusserow; Frida Enehöjd; [2020]
    Nyckelord :IST; interaktiv skrivtavla; matematik; variation;

    Sammanfattning : Detta är en studie där lärares beskrivningar kring användandet av den interaktiva skrivtavlan (IST) i matematikundervisningen lyfts fram genom semistrukturerade intervjuer. Utifrån tidigare forskning skapades tre kategorier som representerar de användningsområden som hittades för den interaktiva skrivtavlan. LÄS MER

  3. 8. "1, 2, 3, 4" : En observation och intervjustudie om pedagogers matematiskaarbete med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnéa Forsberg; Sara Leino; [2020]
    Nyckelord :Yngre barn; Matematik; Observation; Intervju och Variationsteori;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar och resonerar om matematikundervisning för de yngsta barnen, 1–3 åringarna. Studien genomfördes genom observationer av planerade och spontana matematiska aktiviteter som genomfördes med barn i åldrarna ett till tre år och genom kvalitativa intervjuer med sex pedagoger som arbetar med yngre barn i förskolan. LÄS MER

  4. 9. IKT i matematikundervisningen – en intervjustudie om digitala verktyg i matematik för årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Naurin; [2019-03-11]
    Nyckelord :IKT; matematikundervisning; digitala verktyg; skola; implementering; förhållningssätt; kompetens; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga på vilket sätt lärare använder Informations- och kommunikationsteknik och digitala verktyg i matematikundervisningen. Här klargörs de argument lärare nämner när de motiverar sitt val av verktyg. LÄS MER

  5. 10. Vad? Hur? och Varför? : En kvalitativ studie om de didaktiska val lärare gör när utemiljö används som kompletterande lärmiljö i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennie Svärd; [2019]
    Nyckelord :Matematik; didaktik; lärandemiljöer; utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet har varit att undersöka vilka didaktiska övervägande och val lärare gör imatematikundervisning när utemiljön används som kompletterande lärandemiljö och vilka faktorer som påverkar de didaktiska valen.Studien utgår från ett didaktiskt teoretiskt perspektiv. LÄS MER