Sökning: "MCRF"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet MCRF.
1. Läromedel att räkna med? : En studie om läromedel i matematik för årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Läraren lektionsplanering och undervisning i matematik utgår ofta från elevernas läroböcker. Det är därför av stor vikt att läroböckerna håller en hög kvalitet för att säkra en god och likvärdig utbildning. LÄS MER
2. Lärarhandledningen som stöd för undervisningsom inkluderar de fem matematiska förmågorna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sedan 2011 tar kursplanen i matematik upp fem förmågor som undervisningenska utveckla hos eleverna. Kompetenstänket har dock inte anammats fullt ut ipraktiken och då läromedel har en central roll i matematikundervisningen skullede kunna stödja lärares undervisning i detta hänseende. LÄS MER
3. En kvantitativ jämförelse avsvenska gymnasieelevers matematiska kompetenser baserat på nationella provresultat
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Matematiska kompetenser uttrycker i den moderna svenska skolan vad det är att kunna matematik. Att bättre förstå hur elever använder sig av matematiska kompetenser kan således vägleda en informerad utveckling för hur svensk matematikutbildning ska förbättras. LÄS MER
4. Kan vi räkna med läromedlen? : En innehållsanalys av två läroböcker i matematik för årskurs 1–3.
Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Målen i kursplanen för matematik uttrycks som matematiska förmågor, vilket eleverna ska möta i undervisningen. Till de matematiska förmågorna räknas problemlösningsförmåga, begreppsförmåga, metodförmåga, kommunikationsförmåga och resonemangsförmåga. LÄS MER
5. Analysverktyg för digitala matematiska spel : Etnografisk innehållsanalys av digitala matematiska spel för undervisande lärare i årskurs 1 - 3
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien var att utveckla samt pröva ett analysverktyg för att se vilka matematiska förmågor fem olika matematiska digitala spel faktiskt erbjöd eleverna. Analysverktyget måste vara förenligt med kursplanen i matematik, för årskurs 1–3, och taluppfattning. LÄS MER