Sökning: "MDA Framework"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden MDA Framework.

  1. 1. En granskning av Tinders popularitet: Gamification, Användardesign och Teknisk acceptans som utgångs-punkter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Stina Palmgren; Ellen Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :Tinder; Popularitet; Gamification; Användardesign; Teknisk acceptans; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att granska dejtingapplikationen Tinders popularitet utifrån de ämnesre-laterade kategorierna gamification, användardesign och teknisk acceptans. Med hjälp av teo-rierna MDA-Framework, The Eight Golden Rules of Interface Design och Unified Theory of Acceptance and Use of Technology formulerades en enkät med kvantitativa och kvalitativa frågor, vilket resulterade i en mixad metod. LÄS MER

  2. 2. Simulation av djur : En inblick i flera djurs upplevelse i samma miljö

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Anton Eriksson; Benjamin Bernhardsson; Sebastian Nerman; [2022]
    Nyckelord :Speldesign; perspektiv; simulation; spel; realism.;

    Sammanfattning : I denna undersökning tar vi upp hur via speldesign kan forma en mer realistisk simulation av hur flera djur inklusive människa interagerar i en gemensam miljö. I den gestaltade simulationen så skiljer syn samt färger. LÄS MER

  3. 3. Get Your Head in the Game : An Exploration of Consumer Perceptions of the Gamification of Online Shopping.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Elsa Stjernkvist; Ayla Orso; [2022]
    Nyckelord :Gamification; online shopping; consumer perception; mechanics; dynamics; aesthetics; game elements; qualitative research; marketing;

    Sammanfattning : Gamification is in its infancy yet is proving to be a useful tool for practitioners in many industries. Little research into the perceptions of consumers, in regards to the gamification of online shopping, has been conducted though. LÄS MER

  4. 4. Stimulanser och affekter hos datorspelsberoende

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Simon Sandahl; [2021]
    Nyckelord :Gaming addiction; Internet Gaming Disorder; IGD-20 test; MDA-framework; Silvan Tomkins affect theory; Social workers; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine correlations between affects and stimulus concerning gaming addiction. The purpose of this is to increase the understanding of gaming addiction for better treatment from social workers. In recent years gaming addiction has become a more common affliction. LÄS MER

  5. 5. How do the mechanics of honor systems in competitive games facilitate or hinder a toxic game aesthetic?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Lukas Larsson; Anton Kim Johnsson; [2021]
    Nyckelord :Toxic Behavior; Toxic game aesthetic; Endorsement system; Honor level system;

    Sammanfattning : Mängden människor som spelar datorspel ökar, och det gör även bekymmerna om den ökande ‘toxiciteten’ inom tävlings inriktade online spel, som League of Legends och Overwatch. Detta är ett beteende som både Blizzard och Riot Games har erkänt och därmed har utvecklat mer avancerade system som har som syfte att stimulera positivt beteende istället för att bara straffa negativa beteenden. LÄS MER