Sökning: "MEDIE OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP netnografi"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden MEDIE OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP netnografi.

  1. 1. Among Us på Twitch : underhållande marknadsföring

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Caroline Svensson; Victor Simon Svenfelt; [2021]
    Nyckelord :Twitch; marknadsföring; livestreaming; videospel; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats är författad av Caroline Svensson och Victor Svenfelt för fortsättningskursen i Medie- & kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. Among Us på Twitch - underhållande marknadsföring undersöker hur videospelet Among Us kunde bli ett av 2020 populäraste videospel och vilken roll den sociala medieplattformen Twitch spelade i det hela. LÄS MER

  2. 2. “Are we live? Can you see me?” : en netnografisk studie av fans vid en livestreamad spelning under Covid-19

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Oskar Andreasson; Emma Nilsson; [2020]
    Nyckelord :föreställda gemenskaper; fankultur; netnografi; youtube; covid-19; livestream; konsert; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur gemenskaper skapas i den livestreamade konserten The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt Live #StayHome #WithMe som hölls 10-04-2020 på video-plattformen Youtube. I uppsatsen analyseras fanaktivitet vid spelningen med hjälp av en netnografisk metod, samt en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Organizational culture in Slack : The relationship between organizational culture and digital collaboration tools

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Niklas Nordström; [2019]
    Nyckelord :Slack; Orgnizational culture; digital collaboration tools; Slack; Organisationskultur; digitala sammarbetsverktyg;

    Sammanfattning : The purpose of this study was toexplore organizational culture in a digital context, so that a greater understanding of the relations between the two subjects could be developed. The interest for the subject came from reflections and observations obtained during a prior internship at a small organization using the digital collaboration platform Slack in their daily work. LÄS MER

  4. 4. "Det analoga systemet för den digitala tidsåldern" : en etnografisk studie av bullet journals på Instagram

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ina Rehnholm; Merve Karpuz; [2019]
    Nyckelord :Bullet Journal; Instagram; community; netnografi; självdiskrepansteorin; Henry Jenkins; David Gauntlett; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats har en netnografisk studie över bullet journal-metoden och instagramanvändare som brukar denna genomförts. Syftet var att undersöka vilka funktioner som anteckningsblocken fyller för användarna, hur bullet journal-relaterade instagramkonton används samt vad det är som driver människor att publicera bilder på sina bullet journals på Instagram och vad som händer i detta gränsland mellan analoga och digitala medier. LÄS MER

  5. 5. Not so funny now, huh? : om den diffusa gränsen mellan humor och politik i fallet Donald Trump

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Moa Lindholm; [2017]
    Nyckelord :karnevalisering; mem; ekokammare; agenda-setting; Donald Trump; humor; politik; spektakel; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är författad av Moa Lindholm vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet och har titeln ”Not so funny now, huh? Om den diffusa gränsen mellan humor och politik i fallet Donald Trump”. Uppsatsen skrivs i en tid då stora väljargrupper avskärmas från samhället och representeras varken inom det politiska samtalet eller i medierna. LÄS MER