Sökning: "MEDIEDREV"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet MEDIEDREV.
1. Den kvinnliga politikern – straffad av mediernas gestaltningar? : En kvantitativ experimentstudie om genustypisk kvinnogestaltning vid politiska mediedrev
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : .... LÄS MER
2. Valsedelns Empatiska Påverkan - En experimentell enkätstudie om selektiv empati i politiska in- och utgrupper
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : This study sought to answer whether people have a higher tendency to feel empathy towards people who are part of their own political ingroup, rather than those who are in the outgroup, meaning, if empathy is selective in relation to political in- and outgroups. Empathy is defined here as (1) cognitive empathy, (2) affective empathy, and (3) empathic concern. LÄS MER
3. Hur hanterar en influencer en kris? : - En retorisk analys av Marqaux Dietz kriskommunikation kring skandalen ”Den medvetslösa och blodiga mannen framför dörren”.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Bakgrund och syfte: Sociala mediers framväxt har lett till uppkomsten av en ny yrkesgrupp kallad influencer. Detta yrke innebär en betydande uppmärksamhet och ett visst ansvar gentemot både sin publik och samhället. LÄS MER
4. Jakten på ansvar : hur fördelas ansvaret när en skandal inträffar?
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna uppsats studerar fallet Benny Fredriksson, en kulturprofil i Stockholm, som utsattes för ett kraftigt mediedrev, vilket i sin tur ledde till ett uppmärksammat självmord. Detta utspelade sig i ljuset av #metoo-rörelsen. Fokuset i uppsatsen kommer att ligga på frågan om ansvar. LÄS MER
5. Förbrukat förtroende : En kvalitativ textanalys av Aftonbladets gestaltning av politiker kontra tjänstemän i åtta mediedrev
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Denna studie undersöker om det finns någon skillnad i hur Aftonbladet gestaltar politiker och tjänstemän i åtta mediedrev under åren 2012–2020, samt vilka värderingar om moral och förtroende som kan spåras i texterna. Studien undersöker även skillnader i gestaltningen mellan män och kvinnor samt om det finns någon skillnad när skandalen i första hand gäller personens privatliv och yrkes/politikerroll. LÄS MER