Sökning: "MIL"

Visar resultat 16 - 20 av 282 uppsatser innehållade ordet MIL.

  1. 16. Utvärdering av driftdata i fullskala för minimering av lustgasutsläpp på Henriksdals Reningsverk

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Erika Forsén; [2023]
    Nyckelord :Nitrous oxide; nitrification; denitrification; greenhouse gas; biological treatment; ammonium feedback control; oxygen set-point; nitrate recirculation; nitrite; nitrate; ammonium; wastewater treatment plant; nitrous oxygen production; Lustgas; nitrifikation; växthusgas; biologisk rening; ammoniumåterkoppling; syrebörvärden; nitratrecirkulation; nitrit; nitrat; ammonium; avloppsreningsverk; lustgasproduktion; denitrifikation;

    Sammanfattning : Lustgas är en växthusgas, ca 300 gånger mer potent än koldioxid och som har potential att bryta ned ozonlagret med sin livslängd på 120 år i atmosfären. Lustgasutsläppen beräknas ha ökat med mellan 20–30% sedan förindustriell tid vilket tros bero på en ökad användning av konstgödsel i jordbrukssektorn men en del av all lustgas som bildas kommer från avloppsreningsverk vilka står för ca 1,6% av lustgasavgången till atmosfären där Henriksdals reningsverk bidrar med lustgasproduktion. LÄS MER

  2. 17. Den svenska regeringens syn på medie- och informationskunnighet (MIK), 2018–2022, och dess inverkan på biblioteksvärlden : en policydokumentanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sebastian Corso; Tora Ljusberg; [2023]
    Nyckelord :MIK; medie- och informationskunnighet; folkbibliotek; policyanalys; regeringsuppdrag; Carol Lee Bacchi; WPR; dokumentstudie;

    Sammanfattning : Purpose: Our main task is to find out how the Swedish government deals with media and information literacy (MIL) among the general public, and which key actors it identifies in this process. More specifically we want to know whether public libraries are considered to be such key actors – which is the common view within library and information science (LIS). LÄS MER

  3. 18. Stärkt digital kompetens? : En diskursanalys av åtta skolbiblioteks handlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Linda Stigsdotter; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; grundskola; styrdokument; medie- och informationskunnighet; kritisk diskursanalys; Fairclough;

    Sammanfattning : This study focuses on if and how new governmental guidelines about media and information literacy is implemented at school libraries at elementary schools in Sweden as represented in governing documents. Through the lens of Fairclough’s critical discourse analysis eight governing documents from school libraries is closely examined in the quest for answering questions concerning cooperation between school librarians and teaching staff in matters of media an information literacy, the intertextual correlation between governing documents on different levels and how these documents might affect the way the MIL-education is designed. LÄS MER

  4. 19. Medie- och informationskunnighet i grundskolan : En intervjustudie om samarbete mellan skolbibliotekarier och lärare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Didrik Larsson; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotekarier; skolbibliotek; lärare; medie- och informationskunnighet; MIK; samarbete;

    Sammanfattning : The abiblity to find, critically evaluate and use information in a conscious and responsible way is a skill that is increasingly important in tje high paced flow of digital information. This belongs to the school librarian's area of expertise and efforts are being made to involve school librarians to a greater degree when it comes to the teaching of such competencies. LÄS MER

  5. 20. Källkritik i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johan Hansson; Kevin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Media- and information literacy; source criticism; Källkritik; informationssökning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att skapa kunskap om hur yrkesverksamma lärare i svenska resonerar kring undervisning i källkritik, samt hur de upplever sin egen kunskap i källkritik. Studien har utgått från två teoretiska perspektiv. Dels media- and information literacy (MIL), dels fyra undervisningsparadigm. LÄS MER