Sökning: "MOntessori pedagogiken"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden MOntessori pedagogiken.

  1. 1. Tanke, känsla och handling : Stöttande strategier i den planerade matematikundervisningen i förskolan - en jämförande studie om barns lärande, utifrån tre olika arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecca Lages; Hanna Lindroth; [2019]
    Nyckelord :Scaffolding strategies; teaching preschool; Relational Development Systems Theory; learning study; Montessori; Reggio Emilia; Stöttande strategier; stöttat lärande; teorin om relationella utvecklingssystem; undervisning; scaffolding; förskolan; learning study; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka om, och i så fall vilka, stöttande strategier som framträder i den planerade matematikundervisningen i förskolan. Det är en jämförande studie mellan det pedagogiska arbetssättet learning study och de pedagogiska arbetssätt som används enligt Maria Montessoris idéer, samt i förskolorna i Reggio Emilia i Italien. LÄS MER

  2. 2. Förskolan Klippan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Anton Lindström; [2018]
    Nyckelord :preschool; kindergarten; participatory design; workshop; montessori; school; solna; stockholm; free play; outside play; children; city; space;

    Sammanfattning : I started the project by doing a workshop with aclassmate using a derivative of the german officeBaupiloten’s methods. The goal of the workshop was toextract their actual needs and wishes.Traditionally when asking a client “What do you want?”,they’ll be constricted by their own reality and context. LÄS MER

  3. 3. En Montessori-inspirerad pedagogik utmanar högpresterande elever matematiskt : En kvalitativ studie om vilka strategier lärare som använder en Montessori- inspirerad pedagogik i årskurs 1-3 anser utmanar och stimulerar högpresterande elever i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap

    Författare :Annika Adamsson; [2016]
    Nyckelord :Matematik; högpresterande elever; Montessori-pedagogik; individualiseringstyper; lärares uppfattningar; arbetssätt; utmaningar; problem;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på vilka strategier lärare som använder en Montessori-inspirerad pedagogik anser stimulerar och utmanar högpresterande elever i matematik samt om de upplevde några svårigheter eller problem med att undervisa högpresterande elever i matematik. För att undersöka det har sex kvalitativa intervjuer genomförts med lärare som har varit eller som är verksamma i årskurserna 1-3. LÄS MER

  4. 4. Arkitektur och pedagogik : en historisk och samtida studie över arkitekturens pedagogiska betydelse

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alfred Olsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay studies the relationship between architecture and pedagogy. More precisely, it focuses on how architects pedagogical ideas influence the way they plan and design a school. Their thoughts have been read through three older pedagogical thinkers and the Design theo-retical perspective. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på socialt samspel i tidskrifter för lärare : En textanalytisk jämförelse mellan tre tidskrifter med olika pedagogisk profil

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisabeth Evertsson; Susann Fjällrud; [2014]
    Nyckelord :Pedagogik; tidskrifter; textanalys; socialt samspel; kamratkultur; toddlarkultur;

    Sammanfattning : I denna uppsats kommer vi undersöka hur artiklar i tre olika tidskrifter gestaltar/konstruerar idéer om socialt samspel mellan barn i förskolan/skolan. Här reds svar ut hur sociala samspel eller så kallade kamratkulturer eller toddlarkulturer mellan barn ges näring att gro inom den vanliga förskolan och inom inriktningen Reggio Emilia samt inom Montessori. LÄS MER