Sökning: "Madeleine Jansson"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Madeleine Jansson.

  1. 1. ”Alla får bestämma, inte bara vuxna” : En fenomenografisk studie om förskolebarns inflytande i den barninitierade leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madeleine Jansson; Emelina Rönström; [2023]
    Nyckelord :Child-initiated play; children s own play; children s perspective; influence; phenomenography; the role of educators; Barninitierad lek; barns egen lek; barns perspektiv; fenomenografi; inflytande; pedagogers roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barnens inflytande i den barninitierade leken utifrån deras perspektiv för att uppmärksamma barnens inflytande i förskolans verksamhet. Frågeställningarna är; Vad uppfattar barn som barninitierad lek i förskolan? och Hur uppfattar barn sitt inflytande över den barninitierade leken? Den barninitierade leken innefattar att barnen fritt får styra sin egen lek utan pedagogers medverkan. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens syn på och användande av utomhusmiljön som ett pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Jansson; Mikaela Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Outdoor environment; outdoor activities; pedagogical tool; the environment as a pedagogical tool; preschool teachers; Utomhusmiljö; utevistelse; pedagogiskt verktyg; miljön som pedagogiskt verktyg; förskollärare; förskola; socialt kulturellt lärande; miljön som tredje pedagog;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att ta reda på hur förskollärare använder sig av utomhusmiljön som ett pedagogiskt verktyg. För att ta reda på detta har intervjuer genomförts med sex förskollärare från sex olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering i förskolan : Förskollärarnas arbetssätt med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Gevriye; Madeleine Jansson; [2022]
    Nyckelord :Läroplanen; förskolan; förskollärare; pedagoger; barn; digitala verktyg; utveckling och lärande; särskilda behov; socialt samspel; kunskap och erfarenhet; sociokulturella perspektivet; enkäter; utmaningar; möjligheter; artefakter; samhällsutveckling.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i samhället har ökat markant under kort eftersom digitaliseringen har tagit en stor plats i det moderna samhället, vilket gör det relevant för oss att undersöka hur arbetet med digitala verktyg används i nuläget. I tidigare forskning betonar de att förskollärare inte har tillräckligt med kompetens av användandet av digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Motivation för matematik ur ett elev- och lärarperspektiv : Med fokus på derivata

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Madeleine Jansson; [2021]
    Nyckelord :matematik; derivata; motivation; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare på gymnasiet motiverar sina elever i sin matematikundervisning gällande begreppet derivata och hur motiverade deras elever är och varför. En kvalitativ metod och observation har använts, där både lärare och elever har intervjuats. LÄS MER

  5. 5. Plastkonsumtion – Hur produktdesigners kan verka för att minska plastkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Madeleine Jansson Istvan; [2020]
    Nyckelord :Plastic consumtion; plastkonsumtion;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om produktdesigners roll i en global kamp för att minska plastkonsumtion, samt vilka utmaningar och möjligheter produktdesigners har för att kunna verka för en reducerad plastkonsumtion.Studien undersöker hur en produktdesigners arbetsroll ser ut idag och om det skett en förändring av hur produktdesigners relation till plast och synsättet kring hållbar utveckling under det senaste fem åren. LÄS MER