Sökning: "Madelene Bergström"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Madelene Bergström.
1. Vägen mot avancerad nybörjare : En kvalitativ intervjustudie av nyutexaminerade anestesisjuksköterskor
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Anestesisjuksköterskan ansvarar för den anestesiologiska omvårdnaden i en högteknologisk miljö. Det krävs särskilda erfarenheter och kunskaper för att klara av arbetet, anestesisjuksköterskan arbetar självständigt och ansvarar för patientens säkra väg genom den anestesiologiska omvårdnaden. LÄS MER
2. Att vårda på frontlinjen mot Covid-19 : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Covid-19 pandemin har påverkat hela världens hälso- och sjukvård. Sjuksköterskoromplaceras till olika Covid-19 avdelningar som bedriver akutsjukvård. Det finns en varieradkompetens och erfarenhet hos sjuksköterskorna men de arbetar tillsammans på frontlinjen föratt vårda allvarligt sjuka patienter med Covid-19. LÄS MER
3. Kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar hos pedagoger på gymnasiet inom dyslexiområdet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar svenska gymnasielärare, specialpedagoger och speciallärare har inom dyslexiområdet. I studien undersöks hur väl lärarnas kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar om dyslexi på en allmän- och symptomnivå överensstämmer med deras kunskaper kring lämpliga åtgärder i arbetet med eleverna. LÄS MER
4. Ledares upplevelser om att främja kollektivt lärande i praktiken : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka ledares upplevelser kring möjligheter att skapa förutsättningar för ett kollektivt lärande och hur de arbetar i praktiken, utifrån frågeställningar om kommunikationens, reflektionens och inkluderingens möjligheter och utmaningar. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med totalt åtta ledare från olika organisationer och analyserades genom en tematisk analys. LÄS MER
5. ”Könet sitter mellan benen och genus i huvudet” : En intervjustudie om förskollärares förhållningsätt och arbete kring genusmedvetenhet i förskola och förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare verksamma i förskola och förskoleklass upplever sin genusmedvetenhet samt hur de säger att de konkretiserar arbetet i verksamheten. Studien syftar även till att undersöka vilka likheter och skillnader som finns representerade i de två olika verksamheterna vad gäller genusmedvetenhet. LÄS MER