Sökning: "Madelene Bergström"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Madelene Bergström.

  1. 1. Vägen mot avancerad nybörjare : En kvalitativ intervjustudie av nyutexaminerade anestesisjuksköterskor

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Lina Mattsson; Madelene Bergström; [2023]
    Nyckelord :Anestesisjuksköterska; ansvar; erfarenhet; novis; nyutexaminerad; operationsavdelning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anestesisjuksköterskan ansvarar för den anestesiologiska omvårdnaden i en högteknologisk miljö. Det krävs särskilda erfarenheter och kunskaper för att klara av arbetet, anestesisjuksköterskan arbetar självständigt och ansvarar för patientens säkra väg genom den anestesiologiska omvårdnaden. LÄS MER

  2. 2. Att vårda på frontlinjen mot Covid-19 : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Madelene Bergström; Sabine Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; Experiences; Frontline Nurse; Nursing; Person-centered care; Covid-19; Erfarenheter; Frontlinjens sjuksköterska; Omvårdnad; Personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Covid-19 pandemin har påverkat hela världens hälso- och sjukvård. Sjuksköterskoromplaceras till olika Covid-19 avdelningar som bedriver akutsjukvård. Det finns en varieradkompetens och erfarenhet hos sjuksköterskorna men de arbetar tillsammans på frontlinjen föratt vårda allvarligt sjuka patienter med Covid-19. LÄS MER

  3. 3. Kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar hos pedagoger på gymnasiet inom dyslexiområdet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mahdavi-Kiya Azadeh; Madelene Bergström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar svenska gymnasielärare, specialpedagoger och speciallärare har inom dyslexiområdet. I studien undersöks hur väl lärarnas kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar om dyslexi på en allmän- och symptomnivå överensstämmer med deras kunskaper kring lämpliga åtgärder i arbetet med eleverna. LÄS MER

  4. 4. Ledares upplevelser om att främja kollektivt lärande i praktiken : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jenny Bergström; Madelene Ramström; [2021]
    Nyckelord :Leadership; collective learning; reflection; communication; inclusiveness; Ledarskap; kollektivt lärande; reflektion; kommunikation; inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka ledares upplevelser kring möjligheter att skapa förutsättningar för ett kollektivt lärande och hur de arbetar i praktiken, utifrån frågeställningar om kommunikationens, reflektionens och inkluderingens möjligheter och utmaningar. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med totalt åtta ledare från olika organisationer och analyserades genom en tematisk analys. LÄS MER

  5. 5. ”Könet sitter mellan benen och genus i huvudet” : En intervjustudie om förskollärares förhållningsätt och arbete kring genusmedvetenhet i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madelene Bergström; Susanne Carlsson; [2020]
    Nyckelord :genus; genusperspektiv och sociokulturellt perspektiv; förhållningsätt; förskola och förskoleklass; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare verksamma i förskola och förskoleklass upplever sin genusmedvetenhet samt hur de säger att de konkretiserar arbetet i verksamheten. Studien syftar även till att undersöka vilka likheter och skillnader som finns representerade i de två olika verksamheterna vad gäller genusmedvetenhet. LÄS MER