Sökning: "Magdalena Svensson"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden Magdalena Svensson.

  1. 16. Betydelsen av den fysiska miljön i klassrummet för elever och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Magdalena Svensson; Lone Vogt Hjalmarsson; [2010]
    Nyckelord :flexibilitet; fysisk miljö; hemklassrum; IT; klassrumsmiljö; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur den fysiska klassrumsmiljön påverkar elevers motivation att lära och lärarens möjligheter att fullfölja sitt uppdrag enligt läroplanen. Detta för att skapa en medvetenhet kring den fysiska miljöns möjligheter och hinder. LÄS MER

  2. 17. Hur är mitt barn på förskolan? : en studie om i vilken utsträckning föräldrars förväntningar uppfylls under ett utvecklingssamtal

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Magdalena Svensson; Mikaela Svensson; [2009]
    Nyckelord :Förskolan; Föräldrar; Pedagoger; Samtalsunderlag; Utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : I förskolan sker det dagliga möten mellan föräldrar och pedagoger där övergripande information om barnet utbyts. Utöver dessa dagliga möten ska föräldrarna enligt regeringen (Regeringens prop. 2004/05:11) erbjudas utvecklingssamtal en gång per termin. LÄS MER

  3. 18. Hur främjas läs- och skrivutvecklingen på svenska förskolor? : Tre förskollärare beskriver sitt arbete med den tidiga läs- och skrivutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Magdalena Svensson; [2008]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; Språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Den här studien har tillkommit som ett examensarbete vid lärarprogrammet. Det huvudsakliga syftet med undersökningen var att studera hur förskollärare beskriver sitt sätt att arbeta med barnens tidiga läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  4. 19. Bildens betydelse för talspråksutvecklingen - En studie av några pedagogers arbetssätt i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Ingar Johansson; Magdalena Svensson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bilden har stor betydelse för barns talspråksutveckling. I denna uppsats undersöks hur några pedagoger i fyra olika förskoleklasser använder sig av bilden för att främja en talspråksutveckling hos barnen. LÄS MER

  5. 20. Självskadebeteende och riskbeteende för ätstörningar hos tonåringar: förekomst, samband och intervention med expressivt skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Maria Hellmo; Magdalena Svensson; [2007]
    Nyckelord :Psykiatri; psychosomatics; clinical psychology; Psychiatry; treatment; adolescents; expressive writing; eating disorder; parasuicide; self-mutilation; deliberate self-harm; behandling; prevention; tonåringar; expressivt skrivande; självskadebeteende; ätstörningar; klinisk psykologi; psykosomatik; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Psychology; Psykologi; Applied and experimental psychology; Tillämpad och experimentell psykologi; Social Sciences; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of the present essay, as part of the project Self esteem and Life circumstances among teenagers, was to investigate the rate of both deliberate self-harm (DSH) and risk behaviour related to eating disorders in 14-year-old swedish adolescents, gender differences in DSH, and possible correlations between DSH and risk behaviours related to eating disorder. In addition, the effects of expressive writing (Pennebaker & Beall, 1986) on DSH and risk behaviours related to eating disorders were investigated. LÄS MER