Sökning: "Magisteruppsats skola"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Magisteruppsats skola.

  1. 1. "Vi måste visa med det tillitsbaserade ledarskapet att vi menar någonting, att det inte bara är ord.” : En kvalitativ studie om medarbetares upplevelse av Tillitsbaserad styrning och ledning och vilka eventuella implikationer det får för organisationens förmåga att uppfylla sitt syfte.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Jennifer Wallin; Linda Högström; [2023]
    Nyckelord :Tillitsbaserad styrning och ledning; Tillit; Strategy-as-practice; Offentlig sektor; Styrning; Strategi;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Datum:                                                                            2023-05-29 Nivå:                                                       Magisteruppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution:                                                                    Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare:                                                                     Linda Högström                   Jennifer Wallin                                                                                                                        86/07/01                              97/07/17                                            Titel:                                                   "Vi måste visa att det tillitsbaserade ledarskapet att vi menar någonting, att det inte bara är ord.” En kvalitativ studie om medarbetares upplevelse av Tillitsbaserad styrning och ledning och vilka eventuella implikationer det får för organisationens förmåga att uppfylla sitt syfte. LÄS MER

  2. 2. INKLUDERING som praktik eller avsikt?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Siv Danvind; [2021]
    Nyckelord :inkludering; en skola för alla; praktiknära studie; fenomenologi;

    Sammanfattning : I samband med Salamancadeklarationen 1994 deklarerar UNESCO:s medlemsländer sina ståndpunkter om en skola för alla elever oavsett elevers förutsättningar och i samband med detta kom begreppet inkludering in i skolans organisation. Tydligt är att det från politiker funnits en uttalad intention att skapa en inkluderande skola men när en ny skollag 2010 tog form fanns inte begreppet med som ett uttalat krav. LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på delaktighet hos personer med kommunikations-, språk- och/eller talsvårigheter : En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Lisa Elgblom; Francesca Longhin Guth; [2021]
    Nyckelord :Logopedi; tal; språk; kommunikation; delaktighet; förvärvad hjärnskada; medfödd funktionsnedsättning; kommunikationssvårigheter; talstörning; språkstörning; språkliga svårigheter; talsvårigheter; ICF; komplexa kommunikativa behov;

    Sammanfattning : Participation is a human right. Participation is a complex concept, including a variety of different aspects such as attendance, involvement and engagement. The aim of this study was to investigate the levels of participation of individuals with either congenital or acquired communication impairments. LÄS MER

  4. 4. “Jag är mycket mer än en diagnos” En kvalitativ intervjustudie om elevers tankar om att gå i en särskild undervisningsgrupp

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Fredrik Karlsson; [2019-01-23]
    Nyckelord :funktionsvariation; diskursanalys; diskurspsykologi; särskild undervisningsgrupp; identitet; crip;

    Sammanfattning : I denna magisteruppsats har jag valt att beforska hur en placering i en särskild undervisningsgrupp (SUG) påverkar en individ, utifrån ett antal perspektiv. Antalet SUG i Sverige ökar samtidigt som den pågår en debatt om alla elevers lika rätt till en likvärdig undervisning. LÄS MER

  5. 5. Att organisera för pojkars lärande : En studie av pojkars syn på framgångsfaktorer för lärande

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marie Pilfalk; [2019]
    Nyckelord :Boys learning; Success factors; School culture; Relationship; Outdoor education; Pojkars lärande; skolkultur; framgångsfaktorer; utomhuspedagogik; relationer;

    Sammanfattning : This Master essay has examined boys´own view of success factors for learning. The attended school is organized with pupils from 6-16 years old. It is a school in West Sweden, which has good results among boys leaving school, the difference from the country´s results are significant. LÄS MER