Sökning: "Maiko Tsukanaka"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Maiko Tsukanaka.

  1. 1. Subject-Verb Agreement Errors in Swedish 9th and 11th Grade Students’ English Written Production

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maiko Tsukanaka; [2023]
    Nyckelord :Second Language Acquisition SLA ; Swedish Learner English Corpus SLEC ; Swedish-speaking learners of English; Error analysis; Subject-verb agreement; Transfer; Overgeneralization;

    Sammanfattning : This study aims to investigate possible factors contributing to subject-verb agreement errors in Swedish junior and senior high school students' English written production. The sample data is collected from the Swedish Learner English Corpus (SLEC), which comprises student texts produced in a classroom setting. LÄS MER

  2. 2. Det ska gynna eleven – en studie om behovsbedömning av svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maiko Tsukanaka; [2022-08-30]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; behovsbedömning; grundskolan; flerspråkiga elever; ramfaktor;

    Sammanfattning : Svenska som andraspråk är det enda behovsprövade ämnet i den svenska grundskolan i dag. Skolförordningens bestämmelser (SFS 2011:185, 5 kap. 14 §) definierar vilka elever som har rätt till undervisning i svenska som andraspråk, och skolorna är skyldiga att undersöka behovet hos dessa elever. LÄS MER

  3. 3. Att använda och förstå en ordbok – en undersökning av ordboksanvändning hos några avancerade inlärare av svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Maiko Tsukanaka; [2009-06-25]
    Nyckelord :avancerade inlärare; ordböcker; ordboksanvändning;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om ordboksbeteende och ordboksanvändning hos avancerade inlärare av svenska som främmande språk och andraspråk. Arbetets syfte är att få ökad insikt om hur avancerade inlärare väljer, använder och upplever ordböcker som hjälpmedel och redskap i sina studier, och i fall ordboksaktiviteter upplevs påverka deras ordinlärning. LÄS MER