Sökning: "Maj Asplund"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Maj Asplund.

  1. 1. ”Faktaböcker får man bara läsa när man forskar”. En studie i barns självvalda läsning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Anna-Carin Svensson; Maria Svärd; [2011]
    Nyckelord :fritid; barn; fritidsläsning; läsning; faktalitteratur; faktaböcker; självval;

    Sammanfattning : The aim of this Master’s thesis is to investigate the factors of children’s voluntarily reading in their spare time. We also want to know if the children choose non-fiction books for their voluntarily reading. LÄS MER

  2. 2. Häxa,offer, moder, revolutionär eller fjortis? : En analys av hur kvinnor framställs pånutida svensk film baserade på originalmanus

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Marie Lindberg; Linda Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Filmanalys; genus; kvinnliga stereotyper; originalmanus; svensk film;

    Sammanfattning : Uppsatsens titel: Häxa, offer, moder, revolutionär eller fjortis? – En analys av hur kvinnor framställs på nutida svensk film baserade på originalmanus   Seminariedatum: 2011-05-31   Ämne/Kurs: Filmproduktion 7, examensarbete filmproduktion   Författare: Marie Lindberg & Linda Nilsson   Handledare: Maj Asplund Carlsson   Nyckelord: Filmanalys, genus, kvinnliga stereotyper, originalmanus, svensk film.   Syfte: Syftet med vårt arbete är att analysera hur kvinnor framställs i fem svenska filmer med originalmanus och som utspelas i nutiden. LÄS MER

  3. 3. Från Pippi till Pulvret ­ Förskolans dolda kanon i teori och praktik

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elisabeth Mohlén; [2008]
    Nyckelord :Kanon; Förskolans dolda kanon; Förskolans uttalade;

    Sammanfattning : ProblemformuleringVad innebär förskolans dolda respektive uttalade kanon?Hur arbetar förskolan med litteratur?Hur ser samspelet mellan förskola- bibliotek ut?SyfteMitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur litteraturen används ute på förskolor. Jag har under fleravfu-perioder uppmärksammat att litteratur endast är något som används som tidsfördriv innan och efter vilan, iväntan på lunchen osv. LÄS MER