Sökning: "Maja Fagerlund"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Maja Fagerlund.

  1. 1. Ta ett djupt andetag och slappna av, så löser det sig. Eller? : En kvalitativ studie om spänningsreglering och mental träning i idrottslärarutbildningen på Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm samt i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sofia Hübinette; Maja Fagerlund; [2021]
    Nyckelord :Mental träning; spänningreglering; idrott och hälsa; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med den föreliggande studien var att undersöka relationen mellan hur det centrala innehållet spänningsreglering och mental träning i kursplanen för idrott och hälsa 1 på gymnasiet undervisas på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm och huruvida det senare påverkar alumners undervisning i idrott och hälsa. Studien undersöker även hur intervjupersoner beskriver och ser på spänningsreglering och mental träning. LÄS MER

  2. 2. ”Jag ska prata om…” : En kvaliativ studie av det muntliga nationella provet i svenska 1 och 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maja Fagerlund; [2020]
    Nyckelord :Muntligt anförande; muntlighet i skolan; nationella prov; bedömning; retorik;

    Sammanfattning : Ett av skolans syfte är att lära ut kommunikativ kompetens och göra eleverna till goda, retoriska talare med förmåga att tala i olika sammanhang. Den här studien syftar till att undersöka hur elever använder sig av inledning, avslutning samt ickeverbalt språk i inledning och avslutning i det muntliga nationella provet, samt om ett generellt mönster kan utläsas från eleverna med samma betyg. LÄS MER

  3. 3. Vad tror nior om klimatförändringar? – En studie om niondeklassares och deras geografiläroböckers tankar om orsaker till klimatförändringar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maja Fagerlund; [2011]
    Nyckelord :antropogen; miljö; enkät; klimatförändrigar; växthuseffekten; geografi; geografiläroböcker; källkritik; global uppvärmning;

    Sammanfattning : Denna rapports syfte är att analysera vilka samband det finns mellan niondeklassareskunskaper om orsakerna till klimatförändringar och geografiläroböckers förklaringar tillklimatförändringar. De metoder som har använts för att komma fram till resultaten är:insamling av litteraturdata, analys av litteraturdata, enkätundersökning och analys avenkätresultat. LÄS MER