Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Translanguaging i en interkulturell läroplan? -en innehållsanalys av ämnet svenska som andraspråk i tre läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maja Holgersson; Edith Olsson; [2021]
    Nyckelord :Intercultural; Translanguaging; Multilingualism; Curriculum; Primary-School and Pedagogy;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how and if the intercultural approach is visible in three Swedish curricula, and if and how there are signs of or lack of the translanguaging perspective in the analyzed curricula. The analyzed material is Lpo94 revised 1996, Lgr11 revised 2019 and Lgr11 revised 2021. LÄS MER

  2. 2. Interkulturellt lärande  -Hur skapar vi en mer inkluderande klassrumsmiljö? – En systematisk litteraturstudie om interkulturellt lärande ur ett språkperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maja Holgersson; Evelina Vatka; [2020]
    Nyckelord :Intercultural approach; inclusion; multilingualism;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to take a closer look at whether and how the intercultural approach can contribute to an inclusive classroom environment and how the intercultural approach affects multilingual students. In order to be able to answer these questions, we analyzed six different international articles that deal with intercultural learning from different perspectives. LÄS MER

  3. 3. Motorik och fysisk aktivitet i förskolans miljö : Förskollärares arbetssätt med motorik genom fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Ljung; Maja Holgersson; [2019]
    Nyckelord :Motorik; fysisk aktivitet; förskolans miljö; förskola; barn.;

    Sammanfattning : Studien handlar om motorik och fysisk aktivitet i förskolan. Forskning som tidigaregenomförts inom motorik visar att beroende på vilket utrymme barnen har att rörasig på påverkar deras fysiska aktivitetsnivå. LÄS MER