Sökning: "Maja Nilsson"

Visar resultat 11 - 15 av 78 uppsatser innehållade orden Maja Nilsson.

  1. 11. Återkoppling på elevtexter : Hur några lärare i årskurs 1–3 använder återkoppling på elevtexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maja Nilsson; Moa Eklund; [2022]
    Nyckelord :Återkoppling; läraråterkoppling; respons; revidering; elevtexter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur några lärare, aktiva i årskurs 1–3, ger återkoppling på elevtexter samt undersöka hur, eller om, återkopplingen används vidare. Studiens teoretiska bakgrund vilar på det sociokulturella perspektivet med fokus på begreppen stöttning, mediering och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  2. 12. "...I have a purpose..." : En analys om hur kända personer pratar om sin psykiska ohälsa i podcasts

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Maja Nilsson; Amanda Nordin; [2022]
    Nyckelord :Mental illness; celebrities; stigma; Goffman; media; public attitudes; thematic analysis; Psykisk ohälsa; kändisar; stigma; Goffman; media; allmänhetens attityder; tematisk analys;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i kändisars förmedlade erfarenheter av egenupplevd psykisk ohälsa i podcasts syftar denna studie till att belysa hur kändisar pratar om sin psykiska ohälsa i sociala medier. Den här studien baseras på material från 10 intervjuer med kändisar och har inhämtats från sex olika podcasts: Ångestpodden, Framgångspodden, Söndagsintervjun i P1, Helt ärligt med Sebastian Stakset, Värvet och Talk to me. LÄS MER

  3. 13. Hållbar marknadsföring : En kvalitativ studie om hållbar marknadsföring inom livsmedelsindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Maja Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; sustainable marketing; sustainable marketing communication; greenwashing; certifications; theory of planned behavior; consumer behavior; the buying process; food industry; Hållbarhet; hållbar marknadsföring; hållbar marknadskommunikation; greenwashing; certifieringar; teori om planerat beteende; konsumentbeteende; köpprocessen; livsmedelsindustrin;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhet har länge varit ett omdiskuterat ämne och grundar sig i att vi inte har tagit hand om jordens resurser på ett ansvarsfullt sätt. Konsumtionen som sker idag är långt ifrån hållbar. I dagens ohållbara samhälle står livsmedelsindustrin för en stor del av den negativa klimatpåverkan. LÄS MER

  4. 14. Bio versus Mineral Hydraulic Oil in Forklifts : Life Cycle Assessment with Different Waste Scenarios and a Market Analysis

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell miljöteknik

    Författare :Maja Hägesten Nilsson; Albin Kylbrink; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hydraulic oils are today most often based on mineral oil and thus eventuate in environmental and climate impacts during all its life cycle phases, but there are bio-based alternatives. Hy- draulic oils are widely used in forklifts, and the use of forklifts is increasing due to logistics within e-commerce. LÄS MER

  5. 15. Okulära och neurooftalmiska manifestationer till följd av Covid-19 : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Thea Nilsson; Maja Holm; [2022]
    Nyckelord :SARS-CoV-2; Covid-19; okulära manifestationer; neurooftalmiska manifestationer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att belysa vilka okulära och neurooftalmiska manifestationer Covid-19 (SARS-CoV-2) kan orsaka. Ett sekundärt syfte var dessutom att lyfta fram de direkta och indirekta symtom och problem som en optiker bör vara medveten om vid undersökning av patienter som har drabbats av en SARS‑CoV‑2-infektion. LÄS MER