Sökning: "Makt språk förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Makt språk förskolan.

  1. 1. Språk är makt : Hur inkluderas flerspråkiga barn, som ännu inte har erövrat det svenska språket, i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Yasmin Khodr; Zainab Berjawi; [2024]
    Nyckelord :didaktiska val; strategier och verktyg; flerspråkighet; lärmiljö; språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Delaktighet, inflytande och makt i undervisningen : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i planerad undervisning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tindra Malm; Madeleine Mollin; [2024]
    Nyckelord :Democracy; Participation; Influence; Power relations; Preschool; Teaching; Demokrati; Delaktighet; Inflytande; Maktrelationer; Förskola; Undervisning;

    Sammanfattning : The study aims to find out how educators in preschool reason about how they give children the opportunity to participate and influence the planned teaching. Since the preschool's governing document touches on these concepts to a large extent, we want to investigate with our study how this is made possible in the preschool's organisations. LÄS MER

  3. 3. Att sätta barnet på pränt : En kvalitativ intervjustudie om fem förskollärares resonemang om hur de beskriver barn i dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fanny Anderslars; Mathilda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Subjektskapande; dokumentation; bedömning; förskola; makt; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka medvetenhet om och synliggöra på vilka olika sätt förskollärare resonerar om hur de beskriver barn i relation till skriftlig dokumentation som genomförs i förskolan. Studiens metod är kvalitativa intervjuer där vi lyfter fem förskollärares skildringar om hur de formulerar sina beskrivningar av barn i skriftlig dokumentation. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares berättelser om förhållningssätt och dess uttryck i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefine Andersson; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; disciplinär makt; flerspråkighet; förskola; modersmål; normkritiskt perspektiv; social praktik; social rättvisa; undervisning; transspråkande;

    Sammanfattning : I takt med samhällsutvecklingen möter och möts allt fler flerspråkiga barn i förskolan och språk- och kunskapsutveckling utgör idag samhällsaktuella debatter. Föreliggande studie syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar och förhåller sig till flerspråkighet, samt hur de beskriver att de bedriver undervisning i relation till fenomenet – för att medverka till flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling i enlighet med en likvärdig utbildning. LÄS MER

  5. 5. "Stopp! Springer gör vi utomhus" : Barns behov och rörelsemöjligheter i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Karlsson; Malin Wikström; [2022]
    Nyckelord :Children; Early Childhood Education; Health; Environment Setting; Movement; Barn; Förskola; Hälsa; Miljö; Rörelse;

    Sammanfattning : Barn ska få möjligheter till rörelse och fysisk aktivitet samt att uppleva rörelseglädje. Förskolan har ett uppdrag att se till att barnen får möjlighet att utveckla en uppfattning om hur rörelse och en näringsrik kost kan bidra till en hälsosam livsstil. LÄS MER