Sökning: "Maktperspektiv i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden Maktperspektiv i förskolan.

  1. 1. Samlingen ur ett maktperspektiv : En kvalitativ studie om maktrelationer i samlingen och vilken inverkan de har på barns delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Gustafsson; Ulrika Johansson; [2023]
    Nyckelord :maktrelationer; delaktighet; samling; barn; förskollärare.;

    Sammanfattning : Makt uppstår i alla interaktioner, i alla relationer och är i en ständig förändringsprocess. Därmed finns makt ständigt närvarande, såväl i samhället som i förskolan. I förskolan är samling en vanligt förekommande del av dagen. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers förhållningsätt i barnens fria lek : En kvalitativ studie av pedagogers förhållningsätt gällande könsnormer och genus i barnens fria lek utifrån ett maktteoretiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Partapuoli; [2023]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; makt; pedagogers förhållningsätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra pedagogers förhållningsätt gällande könsnormer och genus i barnens fria lek utifrån ett maktteoretiskt perspektiv. Jag har genomfört en kvalitativ studie där jag använt mig av icke deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer för att samla in empirin. LÄS MER

  3. 3. Att bygga broar för en jämställd lärmiljö i förskolan : En studie om hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan användas som ett verktyg för jämställdhet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Nilsson; Jessica Stein; [2023]
    Nyckelord :Genus; barn; förskola; isärhållning; lärmiljö; fysisk miljö; material; organisering; könsstereotyp;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på hur förskolans lärmiljö kan organiseras för att motverka könsstereotypa mönster som kan påverka barns aktivitetsval. I arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag krävs en ständig reflektion om de normer som skapas i samspel med den sociala och fysiska miljön. LÄS MER

  4. 4. Barns integritet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers förhållningssätt gentemot barns kroppsliga integritet vid blöjbyte- och toalettsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Kjällander; Josefine Wallström; [2022]
    Nyckelord :integritet; makt; närhetsetiska perspektivet; omsorgsetik; ålderism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i förskollärares och barnskötares förhållningssätt gällande barns kroppsliga integritet vid blöjbytes- och toalettsituationer. Barns rätt till deras integritet är något som har skrivits fram mer frekvent i samband med den reviderade Läroplanen för förskolan 2018. LÄS MER

  5. 5. Tillrättavisning av barn i förskolan : En studie om maktutövning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Victoria Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; ignorering; makt; strategier; tillrättavisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskolepedagogers uppfattning om användningen av tillrättavisning av barn i förskolan. Studien undersöker även de strategier förskolepedagoger upplever sig ha för att bemöta barn som ignorerar tllrättavisningar. För att besvara syftet har två frågeställningar formulerats. LÄS MER