Sökning: "Male Image Ideals"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Male Image Ideals.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. “Det är jag som kör här, det är mig du ska prata med” : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av att ta sig till och arbeta i den mansdominerade skogsindustrin

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Astrid Nordberg; [2023]
    Nyckelord :Gender segregation; labour market; women in male dominated industries; forest industry; workplace minority; Könssegregering; arbetsmarknad; kvinnor i mansdominerade yrken; skogsindustrin; minoritet på arbetsplatsen;

    Sammanfattning : Trots att Sverige anses vara ett av de ledande länderna inom jämställdhet så har vi en utav de mest könssegregerade arbetsmarknaderna i Europa med en tydlig uppdelning mellan var vi finner en majoritet av män och en majoritet av kvinnor på arbetsmarknaden. I här studien har kvinnor som arbetar i två av de största skogsföretagen i Värmland intervjuats med syftet att undersöka erfarenheter av att ta sig till och arbeta i en mansdominerad sektor för att identifiera faktorer som bidrar till att upprätthålla en könssegregerad arbetsmarknad. LÄS MER

  3. 3. Are you fitting in? A study on the effects of fitness influencers on male body image

    Magister-uppsats, Jönköping University/IHH, Marketing and Logistics

    Författare :Anne Heinicke; Zoe Vagic; [2023]
    Nyckelord :body image; fitness influencer; body dissatisfaction; social comparison theory;

    Sammanfattning : Background: The ideals of beauty standards had been under constant change throughout history, and quite often would remain out of reach to the determent of many. The application of an idealized image of oneself remains a powerful tool when it comes to persuasion in social media and marketing. LÄS MER

  4. 4. Bakom den perfekta bilden : En kvalitativ studie om hur manliga gymnasieelever i Sverige förhåller sig till kroppsideal genom användningen av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Alva Waldenström Timén; Julia Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Body ideal; social media; young men; impact;

    Sammanfattning : In todays society, social media is a large part of everyday life. Studies in Sweden show that young people consume a large amount of the total use of social media. They highlight that young women feel anxiety and stress about their own body image, it also shows that there is a lack of research on how young men perceive their bodies in Sweden. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om manliga Crossfit-utövares tankar, känslor och erfarenheter av kroppsuppfattning och kroppsideal inom träningsformen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Leon Birkestad; Kevin Grozdanovski; [2022]
    Nyckelord :Crossfit; Body ideal; Body image; Crossfit; Kroppsideal; Kroppsuppfattning;

    Sammanfattning : Övergripande syftet i föreliggande studie var att studera manliga Crossfit-utövares tankar, känslor och upplevelser kring sin egen kroppsuppfattning och kroppsideal i relation till träningsformen Crossfit. I studien medverkade 10 deltagare i åldrarna 24–47 år (M=33,1 SD=7,71). LÄS MER