Sökning: "Malin Ahlström"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Malin Ahlström.
1. Det spelar ingen roll var man bor, eller? : En kvantitativ studie om den socioekonomiska boendesegregationen i Sveriges kommuner
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Many of the municipalities in Sweden experience socioeconomic residential segregation which increase the polarization between high- and low-income groups and contributes to a higher degree of inequality between people. Previous studies on neighbourhood effects have mainly examined on a city district level and some of them show that different factors such as health, education, participation in politics and trust in society varies depending on where you live. LÄS MER
2. Förekomsten av konkreta och abstrakta uppgifter samt vardagsspråk och skolspråk i matematikläromedel : -En kvantitativ innehållsanalys med kvalitativa egenskaper som undersöker tre matematikläromedel i årskurs fem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Läromedel används i dagens matematikundervisning i stor utsträckning. Övergången mellan konkret och abstrakt matematik anses vara viktig för att elever ska uppnå en progression i matematikämnet samtidigt som svårigheter kan uppstå när elever ska växla mellan vardagsspråk och skolspråk. LÄS MER
3. Ramfaktorteoretiska utmaningar och möjligheter med införande av betyg i årskurs fyra : En kvalitativ studie utifrån mellanstadielärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilka ramfaktorteoretiska utmaningar och möjligheter som lärare ser med införande av betyg i årskurs fyra. Regeringen kom hösten 2020 med ett förslag om att införa betyg från årskurs fyra. LÄS MER
4. Analys av blixtnedslag som antändningskälla för skogsbränder sommaren 2018
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : Denna studie har genomförts på uppdrag av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB). Syftet var att identifiera och analysera blixtnedslag som antändningskälla för skogsbränder med hjälp av data från sommaren 2018 i Sverige. LÄS MER
5. Relationernas betydelse för lärande
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskaper om hur förskollärare uppfattar relationersom syftar till lärande. Undersökningsfrågan studien lutar mot är; Kan förskollärarenstödja barns lärande genom skapande av relationer mellan förskollärare och barn? Föratt utveckla kunskaper om hur förskollärare uppfattar relationer som syftar till lärandehar en kvalitativ metod använts där förskollärare intervjuats. LÄS MER