Sökning: "Malmö Museer"

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden Malmö Museer.

  1. 11. Historiemedvetande i en femteklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Joakim Odénius; [2021]
    Nyckelord :Historiemedvetande; motivation; relevans; mellanstadiet; historieundervisning; elevers syn på historia;

    Sammanfattning : Textens syfte är få en bild av mellanstadieelevers historiemedvetande och huruvida de känner att historieämnet är relevant och motiverande för dem att lära sig. Detta undersöks genom att besvara frågorna; Vad och hur berättar mellanstadieelever om historia, både från undervisning i skolan och andra kontaktytor? Uppfattar eleverna att historiekunskaper kan användas i resonemang om då, nu och sen? På vilket eller vilka sätt? Upplever eleverna att historieundervisningen är relevant och motiverande och hur kan undervisningen utformas för att uppnå detta? Det är ett utbrett problem att historieundervisningen i skolan inte förmedlar vikten av historisk kunskap. LÄS MER

  2. 12. Museers kommunikation, publicering och delaktighet: - En fallstudie av Kulturen i Lunds kommunikationsstrategi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Adrian Cupric; Lovisa Smedman; [2020]
    Nyckelord :Kultur; museum; kommunikation; transmedialt berättande; publicering; digitalisering; delaktighet; medieteknologi; sociala medier; nya medier; kulturella segment; engagemang; narrativ;

    Sammanfattning : Utvecklingen av digital kommunikation och nya medier har anfört till ett framgångsrikt sätt att kommunicera. Museer har tidigare jobbat med kommunikation riktad från avsändare till mottagare där narrativet mottagaren tagit del av har skett på plats i museet i form av fysiska utställningar. LÄS MER

  3. 13. Tusen föremål säger mer än tusen ord – En studie av historiebruk och materialitet i planeringen av Malmö Konstmuseums nya basutställning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Mimmi Sjö; [2020]
    Nyckelord :Historiebruk; Historiekultur; Historiemedvetande; Materialitet; Föremålskännedom; Museum; Malmö Konstmuseum; Konsthistoria; Museiutställning; Basutställning; Föremål; Förmedling; History and Archaeology;

    Sammanfattning : En undersökande studie av historiebruk och materialitet i den nya konsthistoriska basutställningen som just nu håller på att byggas på Malmö Konstmuseum. Undersökningen består av intervjuer med de två intendenter som ingår i utställningens projektgrupp. LÄS MER

  4. 14. Klimatförändringen som upplevelse - En undersökning kring museers klimat- och hållbarhetsförmedling

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :André Törnkvist; [2020]
    Nyckelord :climate change; sustainability; museums; museum visitors; communication; mediation; reception study; experience; awareness; engagement; institutional isomorphism; Cultural Sciences; Social Sciences; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Title: Climate Change as Experience - A Study on Climate- and Sustainability Communication in Museums Public perception on climate- and sustainability issues is shaped by how they are presented in media and by other communicative actors - like museums. This thesis explores how museum activities can increase public engagement and awareness on climate change and sustainability. LÄS MER

  5. 15. Att så frön till historiemedvetande – skolbesök till kulturarvsinstitutioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Anjar; Alexandra Sköld; [2019]
    Nyckelord :historia; historiedidaktik; historiemedvetande; historieundervisning; kulturarv; kulturarvspedagogik; lärande; museer; museibesök; museipedagogik; skolbesök;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur skolbesök till kulturarvsinstitutioner kan bidra till att utveckla elevers historiemedvetande. Genom intervjuer med lärare och museipedagoger har vi empiriskt fastställt att det finns olika faktorer som bidrar till historiemedvetande. LÄS MER