Sökning: "Malmö Museer"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden Malmö Museer.

  1. 21. Mötet mellan skola och kulturinstitution

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Hörnfalk; [2017]
    Nyckelord :Use of history; Public history; Public archaeology;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad som sker i mötet mellan skolans och kulturinstitutionens verksamheter och uppdrag samt hur ett långsiktigt samarbete kan utvecklas. För att besvara och belysa detta valde jag att undersöka samarbetet mellan Uppåkraskolan och Uppåkras arkeologisk center (UAC) som i skrivande stund är i en inledande fas av ett samarbete. LÄS MER

  2. 22. Lärande och minnande på demensvisningar : en komparativ fallstudie av pedagogik inom demensvisningar på museer

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Florence Rick; Natasha Ekström; [2017]
    Nyckelord :pedagogy; guided museum tours; museology; Master’s thesis; ALM; remembering; learning; dementia; ABM; museologi; demens; museipedagogik; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This master’s thesis focuses on pedagogy and aspects of learning and remembering within guided museum tours for people with dementia. We explore in what way learning and remembering are focused on and triggered during those tours and with the help of which pedagogical means. LÄS MER

  3. 23. Att erfara historiemedvetande på museer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bashar Joumaa; Rasmus Hackzell; [2017]
    Nyckelord :Erfarande; Historiemedvetande; Historieundervisning; Museum; Museipedagogik;

    Sammanfattning : I detta arbete har vi valt att undersöka om, och på vilket sätt, ett museibesök kan skapa förutsättningar för utveckling av elevers historiemedvetande. För att besvara frågeställningen har vi specificerat den i underfrågor som riktar sig dels mot historielärares och dels mot museipedagogers pedagogiska material kring museibesök. LÄS MER

  4. 24. Makten över museet : en studie av relationen mellan lokal kulturpolitik och Malmö Museer

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Mollie Rey Ellam; Emmeli Stenberg; [2017]
    Nyckelord :ALM; Arm’s Length Principle; Museum; Cultural Policy; Politics; Power Analysis; Power Relationship; Politicization; Museum studies; Museology; Cultural Studies; Malmö Museer; Authority; Autonomy; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In 2016, a much-noted museum debate took place in Swedish media in which some critics accused the government of politicizing its public museums and using them as propaganda tools by detail managing them. These are serious accusations which motivate a thorough review of the relation between cultural politics and museums. LÄS MER

  5. 25. Att nyttja kulturarvet. En undersökning om hur museets uppdrag möter skolans uppdrag i en lärandemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Winberg; Kathrin Runge; [2016]
    Nyckelord :museipedagog; uppdrag; läroplan; kulturarv; skollag; kulturarvsinstituon; regionalt uppdrag; tidmedveten; platsbaserad undervisning;

    Sammanfattning : SammandragSyftet med denna undersökning, genom en empirisk undersökning är att redogöra för vad som händer i mötet mellan kulturarvsinstutionen och skolan. Vi vill ta reda på hur museipedagoger arbeta med uppdraget samt vilket synsätt man har mot läroplanen, och om inkluderar det i den planerade aktiviteten. LÄS MER