Sökning: "Malmö Musikhögskola"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Malmö Musikhögskola.

  1. 1. Vad säger vi egentligen? En kvalitativ studie om sångterminologi och dess påverkan på sångpedagogiken inom eftergymnasiala utbildningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Maria Jalsborn; Louise Ljunglöf; [2021]
    Nyckelord :Mellanregister; Problematik; Register; Sångpedagogik; Sångterminologi; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Middle register; Problematics; Registers; Voice Pedagogy; Voice terminology; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : After many years of vocal studies we have experienced that the terminology within vocal education needs to be clarified. The purpose of this study was to research how different voice pedagogues in post-secondary school work with vocal registers and voice terminology, focusing on the female voice and the middle register. LÄS MER

  2. 2. Genreval på musiklärarutbildningen : En intervjustudie om hur sångstudenter på musiklärarutbildningen resonerar kring genreval och genrebredd i relation till sin blivande lärarroll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sofia Boukdir; Tova Ekstrand; [2021]
    Nyckelord :Genre; genrebredd; musiklärarutbildning; musikhögskola; musiklärarstudenter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur blivande sångpedagoger upplevt och resonerat kring valet av genreinriktning, vad som ligger bakom valet samt hur mycket identitet de tror är knutet till genretillhörigheten. Även frågan om genrebredd i relation till lärarrollen berörs. LÄS MER

  3. 3. Betyg och bedömning på det estetiska programmet - En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar att betyg och bedömning inverkar på elevernas musikaliska lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Gustaf Örsta; [2020]
    Nyckelord :Betyg; Bedömning; Mätbarhet; Musikaliskt lärande; Musikundervisning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Grading; Assesment; Measurability; Musical learning; Music education; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : During my five years of educational studies at Malmö Academy of Music, and with a great personal interest in the subject, I have observed a trend where measureable factors are increasingly sought after within the educational school system. Within that trend I have noticed a risk in letting the simplicity and bias, that so often permeates measurable factors, influence musical education to a large extent. LÄS MER

  4. 4. Framtidens musiklärare - musiklärarstudenters syn på sin framtida yrkesroll och deras attityder till att arbeta med elever i olika åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Malin Hilding; [2019]
    Nyckelord :Utbildning; yrkesval; identitet; ämneskunskaper; lärarroll; yrkesroll; musiklärare; yngre åldrar; barn; musikämnet; grundskola; gymnasium; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; music education; education; identity; subject knowledge; music teacher; students; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Tänk dig en lärarutbildning där fokus låg på att få fördjupade färdigheter inom ämnet musik och där man kunde utbilda sig riktat mot ett framtida yrke. Många tänker nog direkt här på den utbildningen som redan finns på musikhögskolor idag, ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Musik med ett högre syfte - En kvantitativ och kvalitativ studie om känslor kring prestation inom frikyrkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anton Hemström; [2019]
    Nyckelord :högre syfte; lovsång; lärarutbildning i musik; musik som berör; press; prestationsångest; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; higher purpose; music education; music that affects; performance anxiety; pressure; worship music; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sedan jag började gå till kyrkan på eget initiativ har jag ofta fascinerats av musiken och hur stor del av gudstjänsten som ägnas till sång och musik. Under musikstudier på gymnasiet, folkhögskola och musikhögskola har jag också tyckt mig urskilja att många musiker har en bakgrund i kyrkan. LÄS MER