Sökning: "Malmö högskola Lärarutbildningen kompetens"
Visar resultat 1 - 5 av 204 uppsatser innehållade orden Malmö högskola Lärarutbildningen kompetens.
1. Användande ≠ Kunnighet - En undersökning om MIK som inslag i utbildning
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Denna studie behandlar hur den digitala kompetensen ser ut i högstadie- och gymnasieutbildning, både hos lärare och elever, samt hur den kan förstärkas med hjälp av MIK. Undersökningen ämnar ge en inblick i hur lärares situation ser ut för att belysa deras behov av kontinuerlig fortbildning i ett alltmer digitaliserat samhälle. LÄS MER
2. Extra anpassningar i teori och praktik - En studie i hur begreppet extra anpassningar tolkas och tillämpas
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Det framkommer i resultatet att extra anpassningar är ett implementerat begrepp i verksamheten. Informanterna i studien är av uppfattningen att det utförs inom ramen för den ordinarie undervisningen och i huvudsak av läraren själv. LÄS MER
3. Samspel och kommunikativa strategier - en fallstudie i förskoleklassen kring barn som utmanar -
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Linda Bäckström (2015). Samspel och kommunikativa strategier – en fallstudie i förskoleklassen barn som utmanar. (Interaction and communication strategies - A casestudy in pre-school class about children who act challenging). LÄS MER
4. Några pedagogers tal om och försök att främja barns inflytande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Tiljander Caroline (2013). Några pedagogers tal om och försök att främja barns inflytande i förskolan. Om barns perspektiv, ansvar och gemenskap. Malmö: Lärande och samhälle, Malmö högskolaUnder de senaste åren har begreppet inflytande fått en mer framträdande plats i förskolans läroplan (Skolverket 1998). LÄS MER
5. Konflikthantering ur ett pedagogperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syfte: Syftet med examensarbetet är att undersöka hur pedagoger i förskolan hanterar barns konflikter samt undersöka huruvida barnen ges utrymme att själva lösa uppkomna konflikter.Problemformuleringar: Hur anser pedagoger att man kan arbeta i förskolan med barns konflikthantering?Anser pedagogerna att barnen själva bör och kan lösa sina konflikter?Litteraturgenomgång: Teorier som ligger till grund för arbetet är behovshierarkin, det sociokulturella perspektivet samt anknytningsteorin. LÄS MER