Sökning: "Malmö högskola historiebruk"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Malmö högskola historiebruk.
1. Mötet mellan skola och kulturinstitution
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad som sker i mötet mellan skolans och kulturinstitutionens verksamheter och uppdrag samt hur ett långsiktigt samarbete kan utvecklas. För att besvara och belysa detta valde jag att undersöka samarbetet mellan Uppåkraskolan och Uppåkras arkeologisk center (UAC) som i skrivande stund är i en inledande fas av ett samarbete. LÄS MER
2. Jugoslaver, de finns väl inte? En studie om historieundervisningens betydelse för konstruktionen av jugoslaven
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Hur man gör praktiska övningar till en integrerad del av historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningMitt arbete i skolan i ämnet historia har ofta utgått från textbehandling som arbetsmetod. Detta kan jag som lärare uppleva som oinspirerande och enformigt, och liknande respons har jag fått från elever. LÄS MER
4. Stadens autentiska jag? : Om (re)konstruktioner av autenticitet i postindustriella stadsförnyelseprocesser
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : I föreliggande studie undersöks hur autenticitet och historia produceras, brukas och utnyttjas i en kontext där städer och platser hanteras utifrån en dominerande marknadsliberal logik och ideologi. Syftet är att bidra med en djupare förståelse för autenticitetsbegreppets betydelse, funktion och förändring över tid, samt utreda vilka konsekvenser ett visst förhållningssätt genererat för stadsplaneringen. LÄS MER
5. Historiebruk i historieläromedel, före och efter 2011
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Textbooks have long constituted, and still constitute, a commonly used type of teaching material for history teaching in Swedish schools. Since the Swedish school reform of 2011, the curriculum for the history subject has undergone a substantial transformation. LÄS MER