Sökning: "Malmö högskola kooperativt lärande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Malmö högskola kooperativt lärande.

  1. 1. Vad händer i ett kooperativt lärande enligt barn och pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Wahlgren; [2012]
    Nyckelord :delaktighet; kooperativt lärande; pedagogisk dokumentation; reflektion; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka vad som sker i ett kooperativt lärande. Jag har initierat ett utvecklingsprojekt tillsammans med barn och pedagoger i en F-1klass. (förskoleklass och förstaklass integrerat). LÄS MER

  2. 2. Varför nivågrupperar man i svenska? Kvalitativa intervjuer med sex lärare i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Ersson; [2010]
    Nyckelord :nivågruppering; differentiering; svenskämnet; elitklasser; kooperativt lärande; läroplansdifferentiering;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att undersöka vilka uppfattningar om nivågruppering i svenskämnet på högstadiet som finns hos några lärare med stor erfarenhet av arbetssättet. Metoden jag valt är kvalitativa intervjuer, och jag har intervjuat sex lärare med stor erfarenhet av att nivågruppera i ämnet svenska, som alla jobbar på samma skola. LÄS MER

  3. 3. Effektiva slöjdprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mikael Kragmo; [2010]
    Nyckelord :slöjdprocess; effektiv; video; aktivitet; kooperativt lärande;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med den här studien är att, som slöjdlärare, bättre förstå den egnaverksamheten i lektionssalen och därmed få större möjligheter att vidareutveckla planeringoch didaktiska insatser. I ett examensarbete på egen hand och med små möjligheter tillkollegialt stöd, har det varit speciellt intressant att se vad en videokamera kan erbjuda igrundmaterial för en uttolkning av det som händer. LÄS MER

  4. 4. Skolutveckling En fallstudie: jämförelser mellan teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Renman; [2008]
    Nyckelord :Skolutveckling; Klassrumsmanagement; kooperativt lärande; reflektion; reflektion; observationer; styrdokument;

    Sammanfattning : Renman Linda (2008). Skolutveckling En fallstudie: jämförelser mellan teori och praktik. School development: A case study: Comparing theory an practice. Skolutveckling och ledarskap, lärarutbildningen, Malmö Högskola. LÄS MER

  5. 5. Det demokratiska barnet - en studie i interaktionen mellan barn och pedagoger ur ett inflytandeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Delander Adnerhill; [2006]
    Nyckelord :Delaktighet; Inflytande; Demokrati;

    Sammanfattning : Genom en kritisk granskning av genomförandet av ett temaarbete i en förskola där man arbetar utifrån Reggio Emilias filosofi skall undersökningen belysa ett antal val/frågor pedagoger ställs inför då barnens inflytande och delaktighet skall styra processen. Frågeställningarna rör barnens möjligheter att kommunicera förväntningar kring temats innehåll och arbetssätt, förutsättningarna för att de skall kunna använda varandras kompetenser och kunskaper liksom förutsättningarna för en organisation som uppmuntrar till lärande möten som stimulerar fantasi och frågor under temats gång med utrymme för diskussioner, reflektion, dokumentation och utvärdering. LÄS MER