Sökning: "Malmö högskola modersmål"

Visar resultat 1 - 5 av 192 uppsatser innehållade orden Malmö högskola modersmål.

  1. 1. Skönlitteraturens användning i modersmålsundervisningen : En kvalitativ studie kring sex modersmålslärares användning av skönlitteratur som endel av modersmålsämnet arabiska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Kultur-språk-medier (KSM)

    Författare :Luma Ali; Yaman Haj Darwish; [2021]
    Nyckelord :Boksamtal; modersmål; skönlitteratur; undervisning.;

    Sammanfattning : Denna studie har sin grund i lärarnas användning av skönlitteratur. Syftet har varit attundersöka hur modersmålslärare använder skönlitteratur som en del av sin undervisningi modersmålsämnet arabiska och att ta reda på vilka möjligheter och utmaningar de anseratt det finns med skönlitteratur i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Att lära sig nya ord på spanska : En studie om de strategier som tillämpas i undervisning och inlärning av nya ord i det spanska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magela Reyes Cruz; [2021]
    Nyckelord :spanska som främmande språk; språkinlärningsstrategier; inlärning av ordförråd; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Abstrakt Bör elever lära sig nya ord från enkla listor eller genom mer innehållsrika exempel? Syftet med uppsatsen är att studera de strategier för språkinlärning som används av elever ihögstadiet, som har svenska som modersmål, i processen för att lära sig nya ord på spanskasom ett främmande språk, samt att studera de strategier som används i processen att lära utordförråd i ämnet spanska som främmande språk. Avsikten är att komma fram till vilkenkombination av strategier och metoder som är mest effektiva för denna grupp av elever vidinlärning av nytt ordförråd. LÄS MER

  3. 3. Moderna språk – ett ämne för flerspråkiga elever?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Philipp Wegend; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ska flerspråkiga elever läsa ytterligare språk i skolan? Eftersom det inte finns någrarekommendationer i den svenska skolan angående flerspråkiga elever i moderna språkhar det i uppsatsen undersöks frågan om ämnet erbjuder möjligheter till språkligutveckling för flerspråkiga elever. Verksamma lärare har intervjuats eftersom de har brainsyn i skolans rutiner och det är i huvudsak deras rekommendationer som avgör omeleverna ska läsa moderna språk. LÄS MER

  4. 4. Vad hände sedan? En kvalitativ studie om hur några förskolor inkluderar modersmålet i sitt arbetssätt utifrån Malmö stads språkpolicy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Larsson; Nathalie Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Arbetssätt; förskola; inkludering; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få en ökad kunskap för hur pedagoger förhåller sig till Malmö stads språkpolicy, samt hur modersmålet inkluderas i arbetssättet. Vi har Vygotskijs sociokulturella perspektivet som vår teoretiska utgångspunkt. Barns lärande utgörs av interaktion i samband med miljön. LÄS MER

  5. 5. Kunskapskrav och villkor för lärande: En analys av styrdokument för arabiska som modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kheder Havindar; [2017]
    Nyckelord :arabiska; diglossi; kunskapskrav; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka kunskapskraven i arabiska som modersmål i grundskolan i Sverige. För att uppnå syftet ställs följande tre forskningsfrågor: 1. Hur förhåller sig kunskapskraven i arabiska som modersmål enligt Lgr11 till elevernas förutsättningar till språkinlärning av arabiska som minoritetsspråk i Sverige. 2. LÄS MER